Många svensk-kyrkliga, kidnappade av den världsliga makten, gör desperata försök att vara coola och nå ut med sitt budskap till folk, anser debattören.
Just nu cirkulerar en nyhet på flera Facebookkonton hos mina vänner, allt från högkyrkliga till ateister.
Artikeln i fråga är om hur en församling i Västerås kallat vår Herre ”hen” i en annons.
De ateistiska vännerna gör sig lustiga över hur vi kristna reagerar på sånt, medan de högkyrkliga indignerar sig över att Kristus blivit könlös.
Om uppsåtet från församlingen var att locka till debatt, så har de sannerligen lyckats.
Men det tror jag inte.
Klart som korvspad, man kan ju inte längre säga ”säkert som amen i kyrkan”, är att många svensk-kyrkliga, kidnappade av den världsliga makten, gör desperata försök att vara coola och nå ut med sitt budskap till folk.
Målsättningen är så klart god. Problemet är ”bara” att kyrkan framstår som rektor Skinner i Simpsons. Att vara mossig, men nedtona det positiva i mossigheten och framstå som någon som skäms över sitt budskap och vill coola till det.
I en tid då det råder så mycket orättvisor och ofrihet i världen, men de traditionella höger- och vänster-partierna blivit genomskådade, finns det enormt behov av en genuin kristendom, en profetisk kristendom som i Amos anda kan agera folkkyrka och läsa lusen av den världsliga opinionen i samhället, vilken har sin herre i den onde.
Kristendomen är det eviga budskapet om tro, hopp och kärlek. Om frihet, rättvisa och solidaritet. Kristendomen allena kan därför spela rollen som folk letar efter. Om folk skulle få Svenska Kyrkans lutherska budskap presenterat för sig, så hade de strömmat till den. Vi behöver inte skämmas för vår lära, vi behöver visa fram den som den är, i kontemporärt språkbruk, självklart, men med dess dogmer intakta.
Att då inte vilja presentera Kristus som en man är idiotiskt. Det finns gott om kvinnliga förebilder i Bibeln med, men Kristus är faktiskt en man. Ingen annan lära hade gått med på att ändra könet på någon i dess värld. Inte ens de mest rabiata radikalfeminister försöker göra Marx eller Kropotkin till kvinna eller könlös. Hur ska vi kunna nå ut med kyrkans budskap om vi har så lite förtroende för centralgestalten i kyrkans verk att vi vill ändra kön på Honom för att appellera till moderniteten?
Men det är inte bara problematiskt ur ett historiskt perspektiv, det är problematiskt ur ett teologiskt med.
Om Kristus måste göras könlös för att kunna ha offrat sig för kvinnor med, så måste han avhebraiseras för att kunna ha dött för svenskar med.
Det luktar tyskt 1930-tal och Deutsche Christen lång väg.
Vad det handlar om är identitetspolitikens intrång i Kristi kidnappade kyrka.
Poängen med Kristus är inte hans kön, utan hans verk.
Paulus poängterar att vi varken är jude eller grek, man eller kvinna, fri eller slav, utan alla är vi ett i Kristus.
Alla som döpts och tror, kommer att bli medborgare i det himmelska Jerusalem. Våra skiljaktigheter är oväsentliga. Kristus är en hebreisk man till människodelen, men han tar upp mänskligheten till det gudomliga som är Treenighetens andra person och den gudomligheten är universell, Den till vars avbild hela mänskligheten är skapad.
Kristendomens appell består just i att den är katolsk, allmän. När dagens teologer reviderar historien och teologin för att anpassas till dagens makthavare, sviker de evangelium och gör samma sak som de som svansade efter Hitler, de för in begrepp som etnicitet, genus, sexuell orientering, osv, när det verkliga budskapet som borde gälla är att alla är älskade av Gud oavsett bakgrund!
Fakta: Debatt
Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR