REPLIK. I Kyrkans Tidning nummer 45/15 efterfrågar prästen Ludvig Lindelöf nya berättelser. ”Vi måste sluta berätta berättelserna om himmelriket… detta är vår verklighet. Att vi en gång kastades ut ur paradiset och nu delar en brusten värld.” Om det stannade där så innehöll kristen tro inget evangelium. Ingen präst skulle kunna förmedla hopp till de sörjande i Trollhättan.
Tidigare under hösten argumenterade Storkyrkans präster för att kyrkan borde tala om flera möjliga vägar till Gud. Jesu anspråk på att vara den enda vägen till Fadern kunde ifrågasättas. Nyligen klargjorde domkapitlet att en sådan hållning inte strider mot Svenska kyrkans lära. Men den kyrka som avstår från att förkunna vägen genom Jesus Kristus undanhåller människor som lever under lagens krav det evangelium som befriar.
I diskussioner om liturgi och kyrkohandbok har upprepade gånger försök gjorts att tona ner syndabekännelsen. I stället för att erkänna den skuld var och en bär på talas om brustenhet och bräcklighet och av den förvandling som syndabekännelse och avlösning innebär återstår intet. Så går patienten hem från doktorn utan diagnos och utan läkedom. En sådan kyrka saknar evangelium.
Hur kan det komma sig att Svenska kyrkan blivit så lagisk och i allt fler sammanhang predikar ren gärningslära? Hur kan det komma sig att i en tid då det kristna martyriet är reellt närvarande inför våra ögon och när missionsmarken bokstavligt talat vandrar rakt in i våra församlingar, kyrkans företrädare abdikerar från den allra mest grundläggande och tacksamma uppgift som blivit dem anförtrodd: att räcka evangeliet?
Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son för att var och en som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Så enkelt kan det sägas, så fullt av nåd är det och så rikt på kärlek. Hur kan man vilja ersätta detta med lag och gärningslära? Och hur, Ludvig Lindelöf, kan man tacka nej till berättelsen om det himmelska hoppet när man står inför människor som mist sina barn i brutala mord?
Gustav Natt och Dag
LÄGG TILL NY KOMMENTAR