Vad anser Svenska kyrkan ledning om bärandet av religiös, muslimsk klädsel i det sekulära samhället? frågar debattör C-G Pernbring.
Under valrörelsen, Val 2018, har åter en het debatt om religiös klädel som burka/niqab och slöja/hijab blossat upp.
Religiös klädsel och religiös huvudbonad debatterades både under Järvaveckan och under Almedalsveckan.
Oavsett om religiös klädsel är påtvingad eller inte, så hör denna klädsel inte alls hemma i det svenska eller europeiska sekulära samhället.
Det finns helt enkelt ingen tradition eller något religiöst tvång för kvinnor i Sverige eller i Europa/EU att bära religiös klädsel.
Detta måste muslimska kvinnor helt enkelt inse och acceptera.
Det är dessutom mycket tveksamt med religiös klädsel under tjänsteutövning.
Den hör exempelvis inte alls till sjukvårdarnas, farmaceuternas, läkarnas, polisernas eller lärarnas tjänsteklädsel. Det är helt fel klädkod inom dessa yrken!
En del länder i Europa har redan förbjudit religiös klädsel. Danmark förbjöd nyligen också burka/niqab (heltäckande klädsel).
Vill muslimska kvinnor alltid tvunget bära burka/niqab eller slöja/hijab, då bör de nog bosätta sig i ett land med samma religiösa traditioner och värderingar.
Där blir säkert också deras religiösa klädsel accepterad. Som ordspråket säger: ”Man får ta seden dit man kommer”.
Nu inför stundande val i september, ställer jag också frågan till Svenska kyrkan:
Vad anser Svenska kyrkans ledning om religiös (muslimsk) klädsel i Sverige? Hur ställer sig Svenska kyrkans ledning i denna känsliga religiösa fråga?
Ska vi också som danskarna helt förbjuda burka/niqab i Sverige? Ser gärna fram emot svar från ärkebiskop Antje Jackelén.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR