Ge medlemmen rätt att välja sin församling

Lars Strandberg medlem i Svenska kyrkan

Foto: Hasse Holmberg / TT

Idag fungerar medlemskap i Svenska kyrkan som kommunens renhållning och brandskydd. Det är orimligt, skriver Lars Strandberg.

Svenska kyrkans skiljande från staten var en frihetshandling. En naturlig fortsatt frihetshandling är att ta bort nuvarande tvångsanslutning av medlemmar i Svenska kyrkan till viss församling – inte efter medlemmens eget val – utan efter folkbokföringsadressen; lika anslutning till kommun/region. Dessa senare medger dock medlems egna val till exempel med skolpeng.

Men för Svenska kyrkan medges inga undantag utan en medlem som önskar byta måste flytta till den församling som denne önskar tillhöra. Eller lämna Svenska kyrkan. Så medlemskap i Svenska kyrkan likställs med kommunens renhållning och brandskydd. Detta är en orimlighet eftersom det är Svenska kyrkan själv som råder över denna fråga.

Flera kyrkomöten har behandlat denna fråga, varje gång med nekande svar. Majoritetens framförda argument för sitt nej är

1. Det måste vara ordning i organisationen.

2. Församlingarna behöver budgetförutsättningar i tid.

3. Risk för ”skatteflykt” till låga avgifter.

De verkliga skälen torde vara risk för att majoriteten skulle förlora sin majoritet samt oro för att Skatteverket skulle vägra medverka även om det rör sig om ett utträde och ett inträde. Som tydligt framgår är samtliga argument formella eller administrativa. Inget utgår från den enskilde medlemmens behov. Samtliga argument kan åtgärdas om väl viljan finns hos en majoritet i kyrkomötet.

Vad skulle en sådan frihetsreform betyda för Svenska kyrkan? Ett vitalare och friskare församlingsliv, att falangstrider får vika för samsyn och kompromisser, att medlemmar kan stanna kvar i Svenska kyrkan i en församling de själva valt, att ledningen tvingas att lyssna till hela församlingen och förhoppningsvis fler medlemmar och fler besök i kyrkorna.

Sammanfattningsvis önskar jag att nästa kyrkomöte behandlar en frihetsreform som ger församlingsmedlemmarna rätt att välja församling.

Lars Strandberg, medlem i Svenska kyrkan

Taggar:

Tror att ett av de tyngre skälen till att fri församlingstillhörighet inte slagit igenom kyrkomötet är att vi då får ett annat slags trossamfund. ”Vi väljer inte vår syster och broder i Kristus.”vi är ingen fritidssyssla eller förening.
Jag tror att valbarheten skulle vara möjlig om den kombineras med en gemensam kyrkoavgift för hela Svenska kyrkan (jämför begravningsavgiften). Jag tror dock att möjligheterna för att komma överens om något sådant tyvärr är mycket små...