Här några klargöranden om vår motion

Anne Sörman och Anders Lundberg ViSK

Foto: Majdi Mohammed och Claudio Bresciani/TT

Replik. Sacredeus och Sturesson har missförstått hur vi förhåller oss till konflikten i Mellanöstern.

REPLIK
Lennart Sacrédeus och Stefan Sturesson (Kristdemokrater i Svenska kyrkan) har läst den motion som fyra ViSK:are lämnat in inför årets kyrkomöte (motion 2024:65). Vi är glada för intresset för vår motion men vill göra några klargöranden.

För det första är inte ViSK ett organ för något riksdagspolitiskt parti utan en fristående nomineringsgrupp bestående av kyrkligt engagerade med ett vänsterperspektiv.

För det andra verkar Sacrédeus och Sturesson ha missförstått hur vi förhåller oss till konflikten i Mellanöstern. Vi anar i debattinlägget en implicit antydan om att vi skulle stödja terrororganisationen Hamas; vi hoppas och tror att detta endast är en olycklig formulering från debattörernas sida!

Samtidigt så reagerar vi över hur Sacrédeus och Sturessons tycks misstro både FN:s människoråd och Internationella domstolen i Haag. Förvånansvärt nog ifrågasätter de också domarnas oberoende.

I själva verket utgör FN och Internationella domstolen den bästa måttstock vi har för att bedöma rätt och fel i folkrättsliga frågor. Och så mycket är klart att Västbanken är ockuperad och att Israel, den enda demokratiska staten i regionen, måste uppmanas att ta sitt ansvar och ge utrymme för en palestinsk stat på riktigt.

Anne Sörman, ledamot i kyrkomötet (ViSK), motionär
Anders Lundberg, ledamot i kyrkomötet (ViSK), tjänstgörande gruppledare

Ansgar
Vänsterfolk skulle aaaaaaaldrig stötta terrorister eller hur… Palestina har får erbjudande om egen stat minst 5 ggr i historien. Varje gång har de tackat nej. Västbanken tillhör Israel med all rätt efter arabländernas senaste gemensamma anfall. Det är ett ”krigsbyte”, precis som samtliga länder i världen fått sina gränser. Parentesen är då Palestina aldrig funnits som stat, lite svårt att ta något från något som inte finns. Ni måste läsa på mer.
Ola
Jag tänker att om nu inte debattörerna kan stava Lennarts efternamn rätt, borde redaktionen i alla fall ta sitt korrekturansvar;) (Sacrédeus. Inte Sacredéus.)
Redaktionen

Tack för påpekande. Nu ändrat.

Anders, ViSK i Kyrkomötet
Ola har helt rätt. Felstavat namn är aldrig snyggt och jag ber om ursäkt!

Lediga jobb

LEDIGA JOBB