Från florist till begravningstransportör

”Oftast är anhöriga tacksamma, trots allt det jobbiga”, säger Veronica Cederholm. Foto: Fonus

Sedan knappt ett år har Veronica Cederholm det ovanliga jobbet som begravningstransportör hos Fonus i Göteborg.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
”Oftast är anhöriga tacksamma, trots allt det jobbiga”, säger Veronica Cederholm. Foto: Fonus

– Jag trivs väldigt bra i min roll, berättar hon. Kontakten med anhöriga är viktig, att få hjälpa någon i en svår stund.

Som begravningstransportör utför Veronica och hennes kolleger alla Fonus transporter i Göteborgsområdet när någon avlidit. De hämtar i bostaden, på äldreboenden, de utför transporter mellan bårhus och bisättningslokal eller kyrka samt hämtar kistan till gravplatsen eller krematoriet.

– Det är mycket sorgsenhet och man vill verkligen hantera situationen rätt och hjälpa på bästa sätt. Oftast är anhöriga tacksamma, trots allt det jobbiga.

Veronica Cederholm är 31 år och har gått den lite krokiga vägen från florist till kundrådgivare hos Fonus för att numera arbeta som transportör.

– Jag var skoltrött efter gymnasiet och ville göra något praktiskt. Jag valde mellan att bli florist eller frisör. Florist kändes roligast och som det arbetade jag i tio år. Så började jag få problem med händerna. Jag fick eksem av att vara i kyla och vatten och kände att jag inte ville dra på mig problem i framtiden.

Under floristutbildningen hade Veronica praktiserat på begravningsbyrån Fonus för att se hur de hanterade blommor. När Fonus tio år senare annonserade efter kundrådgivare sökte Veronica och fick jobbet.

– Jag trivdes bra och jobbade som kundrådgivare i tre år. Jag fick ta emot anhöriga och hjälpa dem med arrangemangen inför begravningen.

I höstas var det dags att bryta upp och byta uppgifter igen, denna gång till begravningstransportör.

– Förutom kontakten med anhöriga så tycker jag det är intressant att strukturera upp dagarna för mig och mina kolleger, att göra ett bra schema för hämtningar.

Just nu har Veronica inga planer på att flytta på sig. Men hon vet att det finns goda utvecklingsmöjligheter inom Fonus, både som kundrådgivare och på den administrativa sidan.