Kyrkan annorlunda än affären där du handlar mjölk

Fanny Willman Ledarskribent
Foto: Fredrik Sandberg/TT och Mikael M Johansson

Svenska kyrkan ökar i förtroende. Tid för jubel? Snarare ett försiktigt "hurra".

Ett Sverige präglat av inflation och dyra matpriser har gjort “Ica-handlaren” till en tacksam karikatyr. Bilden av hur handlaren smaskar i sig höga vinster medan hushållen jämför kilopriser som aldrig förr har etsat sig fast i delar av opinionen.

Det märks. Den ideella föreningen Mediekademin gör årligen Förtroendebarometern, en mätning av svenskarnas förtroende för institutioner, politiska partier, medier och företag. I årets version är det just Ica som rasar mest. 38 procent av de 1 200 svenskar som tillfrågades i februari 2024 har mycket eller ganska högt förtroende för ICA – på två år har livsmedelskedjan alltså tappat förtroendet från drygt var femte svensk.

Medan Svenska kyrkan får en toppnotering. 

45 procent, fler än någonsin de senaste tio åren, anger att de har ganska eller mycket starkt förtroende för Svenska kyrkan. Tre procentenheter fler än förra året. 

Med risk för att låta som en dysterkvist när andra sjunger de goda siffrornas lov – men vad går egentligen att utläsa ur siffrorna?

Som bekant finns lögn, förbannad lögn och statistik. Eller också statistik, förbannad statistik och försök att förstå statistiken som kan vara mer eller mindre förljugna. Ett ganska eller mycket starkt förtroende kan egentligen betyda lika många saker som antalet människor som blivit tillfrågade.

I en undersökning som Förtroendebarometern är det framför allt människors känslor inför Svenska kyrkan som abstrakt institution som testas. Vad som också tenderar att kallas Svenska kyrkans “varumärke”.

Att polisen och Svenska kyrkan får ökat förtroende anses av vissa vara zeitgeistens förtjänst. Men att förtroendet för institutioner som intuitivt kopplas samman med trygghet och rättvisa ökar i en orolig tid behöver inte betyda att de angår människor på djupet.

Det är såklart positivt om kyrkan inger förtroende snarare än förknippas med skandaler, väcker anstöt eller inga känslor alls. Prästen är inte offer för någon självbelåten stereotyp. Kyrkan just nu ingen måltavla för svenskarnas samlade frustration. Men för en kyrka som vill beröra och väcka människors själar till ett rikare liv är det inte nog – bara en god början. 

Framförallt ska den försvara vad den anser sant och rätt. Oavsett om det tillfredsställer den allmänna opinionen. Vara ett modigt vittne. Inte jaga kunder. 

Fanny Willman, ledarskribent

Svenska kyrkan får en toppnotering i Mediekademins årliga Förtroendebarometer. Bild: Förtroendebarometern

Taggar:

Kyrkostatistik

Prenumerera på Nyhetsbrev

1 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

BGOL
Medlemsutvecklingen ger ju också en aktuell bild.