Beslut taget om framtiden för Länsmansgårdens kyrka

Länsmansgårdens kyrka

Kyrkofullmäktige vill att ett par frågor klargörs innan ett definitivt beslut fattas om Länsmansgårdens kyrka. Foto: Lina Wingqvist

Under torsdagskvällens långa debatt i kyrkofullmäktige fattades det beslut om framtiden för Länsmansgårdens kyrka i Göteborg. När det skulle röstas om saken var det väldigt jämnt, röstsiffrorna landade på 13-12.

Beslutet blev att ärendet om Länsmansgårdens kyrka återremitteras.

”Tungt för alla inblandade”, säger socialdemokraten Joakim Berlin, som är ordförande för kyrkorådet i Lundby församling, om processen i P4 Göteborg. En process som ännu inte är avslutad.

Beslutet innebär att en nedläggning av kyrkan blockerades under torsdagskvällen, men än är sista ordet inte är sagt. Frågan kommer att utredas eftersom kyrkofullmäktige vill se en rad klargöranden innan ett slutgiltigt besked om försäljning kan fattas.

Ekonomin orsaken

Kyrkans Tidning har tidigare rapporterat om upprörda känslor och namninsamlingen för att rädda kvar Länsmansgårdens kyrka. Bakgrunden till förslaget att lägga ner kyrkan är ekonomisk.

- Intäkterna och utgifterna går inte ihop. Kyrkorådet har utifrån lokalförsörjningsplanen kommit fram till att man inte vill säga upp personal och då måste vi lämna en byggnad, sade kyrkoherde Annika Larsson till Kyrkans Tidning tidigare.

Nödvändigt med en rad klargöranden

"Innan ett slutgiltigt beslut kan fattas anser kyrkofullmäktige att en rad frågor behöver klargöras", skriver nu några S-ledamöter i Lundby församling i ett pressmeddelande:

1. Vad kostar det att avveckla kyrkan? Gällande arrendeavtal för tomten löper ut först om fem år. Går det att avsluta avtalet tidigare? Om inte, vad kostar fem års arrende samt löpande underhåll av en tom kyrkobyggnad?

2. Är Göteborgs kommun, som äger marken, beredd att ta över kyrkobyggnaden eller skall kyrkan rivas och tomten återställas? Vad kostar i så fall detta?

3. Enligt kyrkorådets förslag skall Lundby församling vara fortsatt närvarande i Länsmansgården, men på annat sätt och i andra lokaler. Vad avses? Vilka lokaler finns och vad beräknas hyreskostnaden till?

Placerad i ett utsatt område med behov

Med andra ord efterfrågar ledamöterna ett helhetsgrepp med fler parametrar för att kunna göra en ekonomisk analys. Bland annat skriver ledamöterna i pressmeddelandet att kyrkorådet redovisat kostnaderna för att driva kyrkan i Länsmansgården men att det saknas uppgifter om vad det skulle kosta att avveckla kyrkan och fortsätta verksamheten utan egen kyrkobyggnad.

Det poängteras även av de socialdemokratiska ledamöterna att ett beslut bör ta hänsyn till Lundby församlings jämförelsevis goda ekonomi och att Länsmansgården är ett av de områden i Göteborg som polisen definierar som utsatta, med stora sociala behov.

BGOL
Fantastiskt roligt. Det är mängden anställda som är kyrkans problem, inte antalet kyrkor. Minimera personalstyrkan och låt frivilliga församlingsbor driva kyrkan vidare. Kanske bor det till och med pensionerade präster och musiker i området som vill ställa upp ideellt om kyrkans personal inte vill jobba helger...?
Bengt Olsson
Jag är pensionerad präst och bor på gångavstånd.