Biskop tror på drastisk omläggning av kyrkans ekonomi

Biskop Erik Eckerdal i Karlatornet i Göteborg. Foto: Jonatan Sverker, Bildvision

Om 20 år kan intäkterna från kyrkoavgiften vara 90 procent lägre. Biskop Erik Eckerdal ser trots det en väg framåt.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Ekonomi

Biskop Erik Eckerdal i Karlatornet i Göteborg. Foto: Jonatan Sverker, Bildvision

Kyrkans näringsliv är en nystartad förening som i slutet av förra veckan höll sin första samling. Ett 30-tal personer hade samlats i Karlatornet i Göteborg kring frågan om företagande i Svenska kyrkan.

Det är inte okontroversiellt att satsa på företag i Svenska kyrkan, men huvudtalaren biskop Erik Eckerdal var glasklar. Han menade att sådan verksamhet kan användas som redskap för Guds rike.

– Vi ska definitivt inte kommersialisera evangeliet, det kristna livet eller sakramenten. Men kyrkans förvaltning kan använda sig av den kommersiella mekanismen för att få avkastning på investerat kapital, sa han.

Kan förlora uppbördshjälpen

Han varnade för att Svenska kyrkans ekonomiska framtid kan bli skakig. I dag samlar staten in kyrkoavgiften via skattsedeln, den så kallade uppbördshjälpen. Biskopen menade att detta system gör kyrkan sårbar och då inte enbart för att intäkterna minskar i takt med att medlemmarna blir färre.

– Vi lever också under en politisk risk. Om uppbördshjälpen försvinner så förlorar vi det mesta av våra intäkter.

Om kyrkan själv skulle tvingas ta över insamlingen av kyrkoavgiften så uppskattar han att intäkten skulle minska med åtminstone 90 procent.

– I det långa loppet handlar det inte om utan när detta kommer att ändras.

Måste förbereda sig nu

Erik Eckerdal menade att det nu finns ett fönster på 10 till 20 år då kyrkan fortfarande har en relativt god ekonomi och kan förbereda sig för en annan ekonomisk verklighet. Men då måste församlingarna också hantera sin ekonomi på ett annat sätt än i dag, då många bygger sin budget på att varje år förbruka allt man får in i kyrkoavgift.

– Jämför det med en privatekonomi där man bara lever ur hand i mun, sa han.

Inte kyrkans huvuduppgift

Biskop Erik Eckerdal var tydlig med att kyrkans huvuduppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Näringsverksamhet, som skolor, vårdföretag och fastighetsföretag, kan bli ett stöd för församlingen att göra detta.

– Men det handlar inte bara om ekonomi utan även om vår pastorala effekt. Finns det möjlighet att få en bättre effekt genom att arbeta på ett annat sätt än i dag? Jag skulle säga att svaret är ja på den frågan.

Vill stötta satsningar

Biskopens budskap togs emot väl av åhörarna, vilket kanske inte är så märkligt då de var präster, förtroendevalda och personal från församlingar som just är intresserade av näringslivssatsningar. 

– Det här ger oss råg i ryggen att fortsätta, säger Marcus Stille, i en paus till Kyrkans Tidning.

Han är kyrkoherde i Lilla Edet och en av dem som tagit initiativ till att bilda Kyrkans näringsliv. Bakom satsningen står flera församlingar som ser ett behov av att samla kunskap och kompetens.

– Vi är i dag många som uppfinner hjulet var för sig i olika församlingar. Vi hoppas att vi genom Kyrkans näringsliv i stället kan hjälpa varandra att göra rätt, säger han.

Fult att prata pengar

Marcus Stille tyckte att kulturen i Svenska kyrkan ibland utgör ett hinder för näringslivssatsningar. Det kan anses som fult att prata om pengar och företagande. Benjamin Lundqvist, kyrkoherde i Viby församling, höll med. 

– Vi backar in i framtiden i Svenska kyrkan, för det finns en rädsla för att ta risker, säger han.

Men finns det inte en risk för att konkurser och andra problem skulle kunna skada Svenska kyrkans rykte?

– Man måste vara eftertänksam och veta vad man ger sig in på. Men det finns också risker i att inte göra någonting, säger Simon Johansson, kyrkoherde i Ludvika församling.

Malin Hörberg, som är vd i Kyrkans näringsliv, betonar vikten av samverkan för att undvika misstag.

– Man ska våga på ett klokt sätt, och skaffa ordentlig kunskap och kompetens innan man satsar. Där hoppas vi att Kyrkans näringsliv kan bidra.

Fakta: Kyrkans näringslivssatsningar på Gotland

Erik Eckerdal är biskop i Visby stift, där Svenska kyrkan satsar inom flera näringar. Några exempel:

- I orten Stenkyrka hoppas stiftet kunna uppföra åtta parhus och tio radhus.

- Stiftet köpte för ett år sedan Gotlands sjukhem, ett boende som erbjuder vård och omsorg för äldre.

- En filial av Kyrkans begravningsbyrå har startats i Romakloster.