Kritisk rapport: Byråkrati och hierarki gör skada på kansliet

Stiftskansliet i Härnösand behöver hjälp med samarbetet och med att minska hierarkin för att få verksamheten att fungera, enligt en ny arbetsmiljörapport.

Arbetsmiljön på stiftskansliet i Härnösand är osund. Byråkrati och hierarki skapar fokus på rutiner och riktlinjer i stället för på arbetsuppgifterna.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Stiftskansliet i Härnösand behöver hjälp med samarbetet och med att minska hierarkin för att få verksamheten att fungera, enligt en ny arbetsmiljörapport.

– Det här med fokus på hur man ska göra saker, på processbeskrivningar, policyer, styrdokument och riktlinjer, i stället för fokus på det som man faktiskt ska arbeta med, själva arbetsuppgifterna, det tror jag inte är ett problem för enbart stiftskansliet i Härnösand. Jag misstänker att det kan gälla för hela Svenska kyrkan.

Det säger Lisbeth Rydén som tillsammans med två konsultkollegor djupintervjuat 63 personer i samband med en genomgång av arbetsmiljön på stiftskansliet i Härnösand. Förutom de drygt 50 personer som arbetar där, har även ett antal medarbetare som slutat och några ledamöter av stiftsstyrelsen intervjuats.
 

Övertron på byråkratisk styrning och ledning samt den osunda hierarkin har gjort det svårt att förbättra abetsmiljön på stiftskansliet, enligt arbetsmiljöexperten Lisbeth Rydéns rapport. Foto: Kajsa Åslin

Lisbeth Rydén, doktor i företagsekonomi med inriktning mot organisatorisk arbetsmiljö, har presenterat det preliminära resultatet för de intervjuade som nu får lämna synpunkter på den slutgiltiga rapporten som ska ligga klar den 22 december.

Den främsta anledningen till den osunda arbetsmiljön är att styrning och ledning inte skapar tillräckliga förutsättningar för arbetet som utförs på stiftskansliet. Bristerna ger upphov till frustration, oro och förvirring. Resultatet blir onödig personalomsättning och sjukskrivningar.

Enligt rapporten gör övertron på byråkratisk styrning och ledning samt den osunda hierarkin det svårt att ”föra utforskande och klargörande samtal” om verksamheten. Det i sin tur har gjort det svårt att komma till rätta med verksamhetens problem som lett till frustration, förtvivlan och tystnande. Och problemen har vuxit under lång tid.

– Vårt avstamp har varit 2014 och framåt, säger Lisbeth Rydén. Det finns medarbetare som tycker att arbetsplatsen är bra, men det finns också de som tycker att problemen bara blir värre och värre. Det här har skapat två verklighetsuppfattningar.

Det saknas också en sammanhållande idé med arbetet på stiftskansliet, enligt rapporten. Här finns en godtycklig behandling av olika personer och deras behov. En idé bland vissa medarbetare om att man ska tänka positivt har gjort att kritik tonats ner eller ignorerats. Hierarkin har skapat ett dåligt klimat för att upptäcka och hantera konflikter.

– Och om någon säger något för att uppmärksamma vissa brister, upplever man att det ibland har manipulerats.

”Dessa faktorer har bidragit till att tilliten mellan de berörda allvarligt har skadats”, enligt rapporten.

– Det hela underlättas inte av den organisatoriska struktur som Svenska kyrkan har, med en biskop som har sin roll i stiftet och stiftskansliet med en stiftsdirektor som chef.

Vad händer nu?

– Utgångspunkten för framtiden måste vara att med de personer och resurser man har gå framåt. Men hjälp för hur man kan samarbeta och minska hierarkin behövs, hur man kan tänka och agera i ett samtal där vi är partners i att få verksamheten att fungera snarare än underlydande och överordnande.

– Där är vi dock inte än. Och det ligger utanför mitt nuvarande uppdrag.

 

 

Fakta: Arbetsmiljöverket har ställt fyra krav på arbetsgivaren:

1. Undersök den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Undersökningens resultat presenteras ovan.

2. Gör en riskbedömning och handlingsplan.

3. Visa vilka i personalen som skulle omfattas av åtgärderna och arbetet: alla anställda, chefer och arbetsledande personal, inhyrd arbetskraft och konsulter.

4. Anlita en oberoende extern resurs göra uppdraget. Det blev Lisbeth Rydén.