– Det kan låta ganska brutalt häruppe, visst är det kraftfullt?
Lyxigt att få spela i domkyrkan
Vi har nyss stått nere vid det fristående spelbordet intill centralaltaret. Där kan musikern via elektroniska impulser nå piporna på läktaren. Den digitala kontakten innebär en liten, liten fördröjning som kräver en viss sorts spelteknik.
Att ha direktkontakt med sitt instrument, som här uppe på läktaren, är en annan spelupplevelse och känsla, tycker Isak. Men orgeln klingar mycket bättre hos lyssnaren i kyrkbänken.
– Det är otroligt generöst och lyxigt att jag får spela här i domkyrkan när den är ledig. På min skola, Hjo folkhögskola, får vi nästan slåss om kapellorgeln som låter bäst av alla övningsorglarna.
Född 2004
Domkyrkans läktarorgel byggdes 1964 av en dansk orgelbyggare. Den är av så kallad universaltyp som gör att det går att spela musik från de flesta epoker på den. Orgeln har 46 stämmor fördelade på tre manualer och pedal. Samma år som Isak Mellgren föddes, 2004, renoverades den.
– Att spela på olika sorters orglar är roligt och utmanande och man lär sig mycket på det. Nyligen var jag på orgelhelg i Göteborg och fick prova på orgeln i Masthuggskyrkan. Den var mäktig. Annars tror jag att orgeln i Göteborgs konserthus är en av Nordens bästa orglar.
På frågan vilken internationell orgel han tycker har en särställning bland världens alla orglar, svarar han orgeln i Royal Albert Hall i London.
Orgeln kändes naturlig
På Hjo folkhögskola studerar han till kantor under två och ett halvt år med Lars Storm som lärare. Kungliga musikhögskolan och organistutbildningen är en dröm, men han vet hur svårt det är att komma in.