Kampanjen Brustna hjärtan är Svenska kyrkans nationella nivås storsatsning på åldersgruppen 16-30 år.
Med en EP med sånger om hjärtesorg från fem artister med ung lyssnarskara, ett Snapchatfilter och en ny webbsida kallad Själkänsla, vill Svenska kyrkan väcka ungas intresse för existentiell och andlig hälsa.
Kampanjen skulle ha lanserats fredagen den 14 februari, på Alla hjärtans dag, men är nu senarelagt till obestämd tid.
– Vi har tagit beslutet mot bakgrund av skolskjutningen i Örebro. Vi tycker inte att det är rätt tid nu, när hela Sverige är i sorg, säger Pia Dahlén, kyrkokansliets kommunikationschef.
Av hänsyn till de drabbade
I ett osäkert nyhetsläge är det svårt att bedöma hur nyhetsflödet och kampanjen kommer att samspela, säger hon.
– Vi vill inte att tidigare planer eller ekonomi styr ett sånt här beslut, utan har valt att hålla oss vid pastoral omsorg och tänka på de drabbade.
Allt material som tagits fram kommer fortfarande att användas vid den senare lanseringen. Den nya webbplatsen finns redan tillgänglig och Pia Dahlén säger att församlingar gärna får använda sig av den.
– Satsningen mot unga är långsiktig och ska finnas i många år, så det är inget ogjort arbete.
Lyssnat in inför beslutet
Vissa saker, som reklamplats utomhus och i kollektivtrafik, kommer dock att behöva köpas på nytt. Hur mycket det det kommer att kosta, vet dock Pia Dahlén inte ännu. Produktionskostnaden för kampanjen har varit 2,8 miljoner kronor inklusive moms.
– Det har varit ett svårt beslut, men vi har lyssnat in så mycket vi kunnat inom kyrkan för att ta ett klok beslut. Naturligtvis finns det församlingar som har längtat och laddat som är besvikna, men vi kommer att köra kampanjen senare i vår, säger Pia hon.