I boken Var är Jesus? Ungas röster om konfirmandundervisning presenterar Caroline Klintborg, docent i religionspedagogik, ett forskningsprojekt där hon intervjuat 28 ungdomar om deras konfirmandtid.
Forskningsprojektet har finansierats av Härnösands stift och Lunds stift. Resultatet visar på nöjda ungdomar som fått med sig många roliga minnen och en positiv bild av gemenskapen i kyrkan.
– Ungdomarna beskriver hur de blir tagna på allvar och får uppleva att de har något att bidra med som människor, säger Caroline Klintborg.
Fokus på lek och musik inte svaret
Samtidigt uttrycker ungdomarna att de inte fått så mycket kunskap om kristendom med sig, och till exempel inte lärt sig vem Jesus är. Caroline Klingborg kallar det som ungdomarna saknar för kvalificerande innehåll. Förutom teoretisk kunskap handlar det om att rusta ungdomarna till agerande, till att delta i böner och församlingens gudstjänstliv.
Caroline Klintborg tror att läsare av boken kanske kommer att förvånas över att det fokus på lek och musik som en del konfirmandledare har inte presenteras som det enda svaret på en väl genomförd konfirmandtid.
– Det finns en risk att om man lägger fokus på att leka och musicera under konfirmandtiden, så finns mindre utrymme för den kvalificerande aspekten av undervisningen. Ledarna får inte glömma att konfirmander i dag faktiskt har valt att vara där och vill lära sig något.
Bjuder in alla kyrkans medarbetare till reflektion
Förhoppningen från författaren är att boken kan bli en utgångspunkt för reflektion kring konfirmandundervisningen i Svenska kyrkan och vad den innebär för dagens ungdom.
– Jag hoppas att anställda i Svenska kyrkan som läser boken kanske blir mer uppmärksamma på var styrkan är i konfirmandundervisningen och var utvecklingsmöjligheter finns. Jag tror att kyrkan tjänar på att resonera kring det. Och då inte bara ungdomsledare, utan studien ger ett intressant resultat av betydelse för alla kyrkans medarbetare, säger Caroline Klintborg.