Konfirmander saknar kunskaper om Jesus

De tidigare konfirmanderna som Caroline Klintborg har intervjuat är positiva till sin konfirmandtid, men säger att de har svårt att greppa vem Jesus är. Arkivbild. Foto: Mikael M Johansson

”Ledarna får inte glömma att konfirmander i dag faktiskt har valt att vara där och vill lära sig något”, säger forskaren Caroline Klintborg, som intervjuat 28 ungdomar om deras erfarenheter som konfirmander.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

De tidigare konfirmanderna som Caroline Klintborg har intervjuat är positiva till sin konfirmandtid, men säger att de har svårt att greppa vem Jesus är. Arkivbild. Foto: Mikael M Johansson

I boken Var är Jesus? Ungas röster om konfirmandundervisning presenterar Caroline Klintborg, docent i religionspedagogik, ett forskningsprojekt där hon intervjuat 28 ungdomar om deras konfirmandtid. 

Forskningsprojektet har finansierats av Härnösands stift och Lunds stift. Resultatet visar på nöjda ungdomar som fått med sig många roliga minnen och en positiv bild av gemenskapen i kyrkan. 

– Ungdomarna beskriver hur de blir tagna på allvar och får uppleva att de har något att bidra med som människor, säger Caroline Klintborg. 

Fokus på lek och musik inte svaret

Samtidigt uttrycker ungdomarna att de inte fått så mycket kunskap om kristendom med sig, och till exempel inte lärt sig vem Jesus är. Caroline Klingborg kallar det som ungdomarna saknar för kvalificerande innehåll. Förutom teoretisk kunskap handlar det om att rusta ungdomarna till agerande, till att delta i böner och församlingens gudstjänstliv. 

Caroline Klintborg tror att läsare av boken kanske kommer att förvånas över att det fokus på lek och musik som en del konfirmandledare har inte presenteras som det enda svaret på en väl genomförd konfirmandtid. 

– Det finns en risk att om man lägger fokus på att leka och musicera under konfirmandtiden, så finns mindre utrymme för den kvalificerande aspekten av undervisningen. Ledarna får inte glömma att konfirmander i dag faktiskt har valt att vara där och vill lära sig något.  

Bjuder in alla kyrkans medarbetare till reflektion

Förhoppningen från författaren är att boken kan bli en utgångspunkt för reflektion kring konfirmandundervisningen i Svenska kyrkan och vad den innebär för dagens ungdom. 

– Jag hoppas att anställda i Svenska kyrkan som läser boken kanske blir mer uppmärksamma på var styrkan är i konfirmandundervisningen och var utvecklingsmöjligheter finns. Jag tror att kyrkan tjänar på att resonera kring det. Och då inte bara ungdomsledare, utan studien ger ett intressant resultat av betydelse för alla kyrkans medarbetare, säger Caroline Klintborg. 

Caroline Klintborg är docent i religionspedagogik vid Stockholms universitet. Foto: Mikael M Johansson