– Vi har kontaktat nio församlingar som bedriver begravningsbyråverksamhet och en församling som erbjuder en begravningstjänst, berättar Inga-Lena Arvidsson, policyrådgivare på avdelningen för kyrkoliv på kyrkokansliet.
– Det främsta syftet med rapporten är att skapa en bild av vad som händer i den här verksamheten. Vad lär sig medarbetarna och hur ser de på sitt uppdrag?
Utredaren Miriam Hollmer har besökt de församlingar som driver begravningsbyråverksamhet och ställt övergripande frågor om verksamheten som hur länge de drivit verksamheten, varför de valde att starta den och vilka de viktigaste erfarenheterna är som de har gjort i de kyrkliga begravningsbyråerna.
– Sen frågar vi också om de har sett förändringar i begravningsseden.
Nya nätbaserade aktörer inom begravningsbyråbranschen har kommit till de senaste åren.
– Därför frågar vi hur de ser på sin roll i det nya landskapet.
Kartläggningen kommer även in på grundläggande frågor som hur de kyrkliga begravningsbyråerna ser på sin verksamhet i förhållande till församlingens grundläggande uppgift att fira gudstjänst och bedriva undervisning, diakoni och mission, och i relation till den statligt delegerade uppgiften att vara huvudman för begravningsverksamheten.
– Syftet är att få en bild av hur de kyrkliga begravningsbyråerna arbetar, vad de lär sig och hur de ser på kopplingen mellan att driva begravningsbyråverksamhet och att vara församling. En annan fråga är hur de ser på sitt bidrag till de människor som sörjer.
Inventeringen sker på uppdrag av kyrkostyrelsens arbetsutskott. Målet är att rapporten ska bli klar och kunna överlämnas nu under hösten. Det sker också en återkoppling till de intervjuade församlingarna.
– En inventering av begravningsbyråernas erfarenheter är intressant nu när begravningssederna förändras. Byråerna möter ju ständigt sorgehusen, säger Inga-Lena Arvidsson.