Inflationen låg i mars 2023 på 8 procent och det ekonomiska läget drabbar de flesta i samhället. Det påverkar också vilka varor som organisationer, företag och butiker väljer att köpa in.
Sackeus är kanske främst känd som kyrkkaffeleverantör och som en av Sveriges äldsta företag med fokus på rättvis handel. Den senaste tiden har företaget sett beställningarna från de stora matvarukedjorna näst intill försvinna.
– De vill inte kommunicera premium eller certifierade produkter nu, de vill bara kommunicera lågpris, lågpris, lågpris, säger Jens Baagoe, vd för Sackeus.
– Vilket är förståeligt, men det är kortsiktigt och det blir väldigt allvarligt om man inte på något sätt försöker vidmakthålla en viss konsumtion av schysst producerade grejer.
Kyrkkaffet var första att Fairtrade-certifieras
Fairtrade är en certifiering som ges till produkter där produktionen uppfyller vissa kriterier för ekonomisk, social och miljömässigt hållbar utveckling i länder med utbredd fattigdom. Fairtrade har funnits i Sverige i drygt 25 år och den första produkten att Fairtrade-certifieras var just Sackeus kyrkkaffe.
I dag har Sackeus över 600 församlingar i sitt kundregister, men även där ser Jens Baagoe att beställningarna blir färre och mindre i volym.
– Nu om någonsin är det extra viktigt att tänka på den konsumentmakt som vi faktiskt har. Jag har jättestor respekt för alla och envars egna privata plånböcker, men som kyrka kan man kanske köpa lite mindre, dricka lite mindre, slänga ut lite mindre, men göra det med rätt kaffe, säger han.
"Effekten blir att producenterna inte får betalat"
När man handlar Fairtrade går en del av försäljningen till en Fairtrade-premie som används av odlare och anställda för att utveckla lokalsamhället eller jordbruket. Nu oroar sig Jens Baagoe för att det goda arbete som har byggts upp genom Fairtrade kommer att försvinna.
– Vi kommer att kastas tillbaka till en marknad som inte har råd att uppskatta att ta hand om klimatet och om medmänniskan och att handla rättvist. Effekten blir att producenterna inte får betalt som de ska och så fyller man på med ny fattigdom i de länderna.
För att förhindra detta jobbar Jens Baagoe och Sackeus på att fortsätta berätta om syftet bakom deras produkter.
– Vi försöker sprida samma vittnesmål som vi alltid har gjort, att människor i länder med utbredd fattigdom får det mycket, mycket bättre när vi kan köpa av dem och sälja till våra kanaler. Vi hoppas att kyrkan inser att nu är det viktigare än någonsin att, för producenternas skull, inte släppa kaffet.