– Det digitala rummet är en gråzon. Därför behöver man i digital teologi arbeta med paradoxer: Det är inte antingen kropp eller inte kropp. Man är där och samtidigt är man det inte.
Här finns en koppling till tiden mellan Kristi himmelsfärd och pingst. En hel del färska predikningar som Frida Mannerfelt tagit del av har fokuserat just på detta, att denna del av kyrkoåret har likheter med undantagstillståndet under coronapandemin.
Predikningarna lyfter fram att mellanrummet kan vara fruktbart. En tid som behövs innan den fulla gemenskapen blir verklighet. Det här kan vara en resurs för att tänka teologiskt kring digital gudstjänst, menar Frida Mannerfelt: Lärjungarna väntade på den heliga Anden, Svenska kyrkan väntar på att få komma tillbaka in i kyrkorummen.
Inom teologin talar man ofta om chronos och kairos som – något förenklat – betyder klocktid och Guds tid. Frida Mannerfelt vill också lyfta fram de grekiska rumsbegreppen topos och chora, där topos är en fysisk plats och chora den tillfälliga plats där man är i rörelse, på väg någonstans.
– Chora kan vara ett ord för det digitala rummet. Vi är inte riktigt framme, men det har också en funktion.
Under seminariet ville många diskutera gemenskap i det digitala rummet jämfört med fysiska gudstjänster.
Flera deltagare talade om att Jesus har lovat att vara hos alla som samlas i hans namn, oavsett plats. Någon tog upp altarringens symbolik, där den osynliga halvcirkeln befolkas av dem som firar nattvard i himlen. Det kan liknas vid att några finns i kyrkan och ett okänt antal sitter hemma vid datorn.
Någon annan såg en poäng med att be Vår Fader framför skärmen några dagar efter att prästen spelade in sin bön. På så sätt överbryggas tiden.
Å andra sidan finns det kvaliteter – doften av psalmböcker eller till och med lukten av andras kroppar – som faller bort i det digitala rummet. Och det är tekniskt svårt att tala eller sjunga många samtidigt.
Gemenskapen i en förinspelad gudstjänst fungerar mer som en påminnelse om gemenskap än som en gemenskap i sig, tyckte någon av deltagarna. Och många gillade att påminnas om kyrkorum de kände väl genom att delta i digitala gudstjänster från den egna församlingen.
Gudstjänsten i det digitala rummet kan lätt få karaktären av föreställning, där församlingen sänder ut en video som mottagaren tittar på. Lekmän och vanliga gudstjänstdeltagare syns och hörs inte.
Ofta visas närbilder på en ensam präst, som också enligt den digitala medielogiken uppmuntras att predika på ett särskilt webbanpassat sätt.