Svenska kyrkan försöker rädda psalmsången inför advent och jul

Körsångare i kyrkan

Snart väntar adventsgudtjänster och julkonserter. Det är osäkert om församlingarna då får kopiera texterna till de älskade psalmerna. Foto: Richard Holmberg

Sedan Svenska kyrkan sa upp kopieringsavtalet med Alis har många församlingar fått problem. Men en lösning verkar avlägsen.

Sedan den 1 oktober har församlingar i Svenska kyrkan inte längre rätt att fritt kopiera psalmtexter ur den svenska psalmboken. Då upphörde det avtal som fanns mellan upphovsrättsorganisationen Alis och Svenska kyrkan, ett avtal som sades upp av Svenska kyrkan som ansåg att avgiften på omkring sex miljoner kronor per år var för hög.

Oroar sig för första advent

Kyrkans Tidning har ringt runt till ett antal församlingar för att fråga hur de hanterar situationen. Helen Olsson, församlingsherde i Linköpings domkyrkoförsamling, tycker det är besvärligt.

- Det gäller särskilt de lite större söndagarna som kommer, som första advent och allhelgonahelgen, då vi väntar så mycket folk att vi kanske inte har psalmböcker åt alla, säger hon.

Församlingen försöker att främst använda psalmer som man får kopiera, psalmer vars upphovspersoner varit döda i mer än 70 år.

Text och noter till en psalm

Linköpings domkyrkoförsamling försöker använda psalmer som man får kopiera, de vars upphovspersoner varit döda i mer än 70 år. Psalm 104 Gläd dig, Kristi brud översattes av B. G. Hallqvist som avled 1997. Foto: Mikael M Johansson

- Men det finns flera av de nya psalmerna som församlingen är insjungna på men som vi inte använder längre eftersom vi inte får kopiera dem . Det känns lite tråkigt, säger hon.

Vill se en snabb lösning

Nils-Gunnar Karlson

Nils-Gunnar Karlson, kyrkomusiker i Eksjö och ordförande i Kyrkomusikernas riksförbund, berättar att det knorras bland kyrkomusikerna. I hans egen församling har man slutat att projicera psalmtexter.

- Det hämmar gudstjänstlivet. Att projicera på väggen gör att människor tittar upp och det blir bättre sång, säger han.

Han hoppas på en snar lösning av det avtalslösa tillståndet.

- Jag hoppas att det pågår förhandlingar för detta är oerhört viktigt, säger han.

Löser det med psalmböcker

Men det finns också församlingar där kopieringsstoppet inte märks så mycket. I Strängnäs domkyrka har man till exempel psalmböcker så att det räcker.

Psalmböcker på rad

Strängnäs domkyrka har psalmböcker så att det räcker. Arkivbild. Foto: Johanna Norin

- Vi har inte haft så stora problem. Men det känns som att beskedet om att vi inte får kopiera kom väldigt snabbt, trots att man borde varit medveten om detta länge, säger domkyrkokaplan Lars Adolfsson.

Samuel Björling

EFS musikinspiratör Samuel Björling har gått ut med information till EFS-föreningar om stoppet, och han har fått frågor.

- Jag tror det är vanligt i föreningarna att man projicerar texter. Vi på EFS har ingen egen lösning utan följer Svenska kyrkan. Vi uppmanar föreningarna att använda psalmböcker istället, på samma sätt som Svenska kyrkan gör.

Parterna står långt ifrån varandra

Men en lösning verkar avlägsen. Alis ordförande Thomas Kanger säger att det inte pågår några förhandlingar och enligt honom står parterna i dagsläget långt ifrån varandra. Alis vill ha en höjning av avgiften på 6 miljoner kronor, medan Svenska kyrkan vill se en sänkning.

- Om de står fast vid sitt bud så verkar det svårt, då får vi bedöma vilka åtgärder vi ska vidta, säger Thomas Kanger.

Om det inte går att teckna ett nytt enhetsavtal så har Svenska kyrkan föreslagit ett ramavtal, som enskilda församlingar kan välja att ansluta sig till. Alis vill dock som tidigare ha ett avtal för hela Svenska kyrkan.

Alis argument för en höjning är att Svenska kyrkan egentligen bara haft rätt att kopiera för gudstjänstbruk, men att även annan kopiering sker.

En psalmbok

Svenska kyrkan kyrkan har kopierat psalmer till sina körer, trots att avtalet bara gällt för gudstjänstbruk, uppger upphovsrättsorganisationen Alis. Foto: Tomas Ohlsson

- Vi har sett mellan fingrarna på att man kopierat mer än bara till gudstjänsterna, till exempel till körer, säger han.

Vill lösa advents- och julpsalmer

David Axelson-Fisk, senior rådgivare på Svenska kyrkans ledningsavdelning, ger samma bild av att förhandlingarna står still.

- Inget tyder egentligen på att vi i närtid kan få till ett avtal av samma slag som tidigare.

Inför advents- och julhelgerna kommer Svenska kyrkan på nationell nivå att ta kontakt med upphovsrättsinnehavarna till ett antal psalmer. Förhoppningen är att kunna teckna tillfälliga avtal som ger församlingar rätt att kopiera dessa psalmer.

- Vi får vi se om vi kan komma överens, säger David Axelson-Fisk.

Taggar:

Psalm Jul Advent

Johan
Att två gudstjänstbesökare delar på en psalmbok måste ju vara oerhört mycket vettigare än att punga ut med miljoner. Vilken glädje förresten, att gudstjänsten har sådant deltagarantal att man måste läsa tillsammans!
Jakob
Ett gott skäl till att börja lära sig psalmer utantill igen.