Diakon döptes på nytt – avkragas

Domkapitlet beslutar att diakonen blir obehörig att utföra vigningstjänster. Foto: Linda Mickelsson/Ikon, Johan Nilsson/TT

Diakonen tog läran i egna händer och lät döpa sig på nytt. För det avkragas hon, enligt beslut i domkapitlet. ”Jag funderade många varv”, uppger diakonen.

Det var under påsken som den kvinnliga diakonen lät sig troendedöpas i frikyrkan. Hon uppger att hon ”funderade många varv”, innan hon slutgiltigt gick från ord till handling.

”Jag tror på ett dop - men flera handlingar. Nattvarden firar vi igen och igen utan att den nattvard vi firade tidigare förlorar sin innebörd. Gud kommer till oss i nuet ", skriver diakonen i sitt yttrande till domkapitlet.

Hon ställer också frågan om vad domkapitlet anser skiljer dopet som handling från nattvarden.

Förklaras obehörig

Domkapitlet är enigt. Diakonen förklaras obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst.

Domkapitlet konstaterar i sitt beslut att dopet är en engånghandling "vid vilken Gud treeing tar upp människan i sin gemenskap och för henne in i sin kyrka och församling."

Den som är döpt får enligt kyrkoordningen inte döpas igen.

Övergett kyrkans lära

"Genom dopet har människan fått Guds nåd, en nåd som bär henne hela livet och genom döden", skriver domkapitlet vidare.

Genom att låta sig döpas på nytt anser domkapitlet att diakonen övergett Svenska kyrkans lära.

"Dopet är en del av Svenska kyrkans lära. Den som är vigd till tjänst har i sina vigningslöften lovat att följa vår kyrkas ordning. Ytterst gäller lojaliteten Kristus", står det i beslutet.

Fakta: Kyrkoordningen

Enligt 32 kapitlet 11 paragrafen i kyrkoordningen ska en diakon förklaras obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst om han eller hon:

1. har övergett Svenska kyrkans lära,
  2. genom egen ansökan begär det, eller
  3. har utträtt ur Svenska kyrkan

Vid dessa tillfällen kan domkapitlet inte besluta om prövotid eller skriftlig erinran.

Katarina
...och där bör alla baptister ge upp ev tankar på att arbeta i Svenska kyrkan eller ens ha något samröre med dem alls. Här behöver tänkas till ganska rejält. Om baptister kunnat smälta tanken på barndop bör SvK på 2000-talet kunna sänka garden mot "den troendes dop".
Ett extra dop
Ett dop till var ett för mycket Men en eller flera vigslar går alldeles utmärkt. Logik i detta? Varför skulle ett extra vuxendop vara så himla farligt?
Håkan
@ett extra dop Parallellen haltar på en avgörande punkt. Äktenskap kan misslyckas eftersom människor är ofullkomliga - ibland också ovilliga. Dopet håller även om ena parten sviker eller tappar viljan, eftersom Gud aldrig sviker. Därför är Svenska kyrkan mot allt som kan ge intrycket att dopet inte skulle vara att lita på.
Markus
Intressant med tanke på att Susanne Rodman, fram till 2020 ordförande i baptistiska Equmeniakyrkan, nyss prästvigdes i Svenska kyrkan.
BGOL
Lite dopförnyelse kan väl inte skada, eller...? Svenska kyrkan är så konstig, oftast superliberal och tillåter allt, men stenhård när man minst anar...
medundersåte
Skönt att åtminstone ett domkapitel inte övergett Kyrkans lära.
A.O.
Helt rätt beslut av domkapitlet! Vi bekänner ett enda dop till syndernas förlåtelse.
Nicklas Sundberg
Beslutet är intressant. Dopets centrala ställning i Svenska kyrkans teori blir här tydligt genom ett avståndstagande MOT det. Jag kan dock tycka att det i praktiken är mer allvarligt för kyrkans liv och framtid hur lite tydligt FÖR dop som kyrkliga företrädare tar. Beslutet känns utifrån upplevelsen av det senare lite oproportionerligt med ett yrkesförbud.
M
Dålig rubriksättning. En människa kan jag enbart döpas en gång. Men hela förfarandet vittnar om att SKUI måste blir en plats där diakoner får lära sig teologi. Få en grundad introduktion till bekännelseskrifterna. Detta gäller även såklart många präster.
Åsa
Avkragningen sker då personens troendedop är gjort Efter diakonvigningen där personen angett löften . Om en person är två gånger döpa eller döpt som vuxen i annan kyrkas ordning har inget med denna avkastning att göra.