Man kan lugnt säga att Magnus och Ulfs vägar inte bara korsats genom åren utan att de också tidvis löpt parallellt. De ringer ofta varandra och diskuterar idéer och tankar om nya produkter och vidareutveckling. En sådan är ljusbäraren för utomhusbruk.
– Sedan vi mer eller mindre fyllt landets kyrkor behövde vi tänka nytt, säger Ulf Johansson som introducerade idén om en utomhusljusbärare för minneslundar för Magnus.
Det var 22 år sedan och i dag har den seglat upp som den nya storsäljaren.
– Det känns extra roligt att våra föräldrar först samarbetade och att Magnus och jag sedan har tagit traditionen vidare när vi tog över företagen. Vi marknadsför och säljer det som Magnus producerar, konstaterar Ulf.
Ljusbärare där kyrkobesökare kan tända ljus i bön eller av andra anledningar sågs länge som en katolsk tradition som inte riktigt passade i Svenska kyrkan. Men sedan Folkförsoningens träd kom till i Uppsala domkyrka har seden inte bara blivit accepterad utan även omtyckt, för att inte säga älskad.
Att de blivit så populära tror Magnus Nilsson har två orsaker.
– Dels att de kom precis rätt i tiden när stressen började öka och pressen på folk gjorde behovet av att stanna upp och reflektera större. Dels att svenskar började resa mer och tog till sig av influenser från södra Europa.
Enbart i landets 13 domkyrkor tänds det i dag mer än 600 000 ljus om året. Lägg där till de övriga nästan 3 000 kyrkorna och det handlar om miljontals lågor om året som fladdrar i Magnus Nilssons och pappa Ingvars ljusbärare. Inte illa för en ljus idé från en liten smedja i Sörmland.