Här smids ljusbärare i tusental

En ljusbärare växer fram. Anders Sundström är anställd i smedjan.
En orsak till att svenskarna har tagit till sig ljusbärarseden är enligt Magnus Nilsson behovet att stanna upp och reflektera i en stressig värld.
Ulf Johansson och Magnus Nilsson har var sitt företag som samarbetar kring de kyrkliga ljusbärarna. Ett samarbete som startades av deras pappor. Foto: Göran Tonström

Ljuset kommer från Sörmland. Från halvannan mil söder om Nyköping för att vara lite mer exakt.

Det är här, i Enstaberga, som ljusbärarna tillverkas. De som står i snart sagt varenda svensk kyrka. Allt började för ett halvsekel sedan.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr!

Spara 90 kr.Därefter förnyas prenumerationen löpande med 99 kr/månad. Avsluta när du vill.

• Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp