Begagnade skrivbord, sängar, pottor och parfymer. På Facebooks grupper för försäljning av begagnade produkter tycks allt vara till salu. Och intresset växer.
– En anledning är att det inte finns någon avgift vid annonsering, säger sociala medier-experten Ida Nilsson.
Många av grupperna är stängda och tillåter endast medlemmar från närområdet. En regel som Ida Nilsson tror är avgörande för gruppernas popularitet.
– Det höjer trovärdigheten när man vet vem som säljer eller köper. Det i sig kan vara avgörande för att man vågar genomföra ett köp, säger hon.
Dessutom anser hon att det kan kännas bekvämare att handla begagnat när man som köpare vet vem som exempelvis legat i vagnen eller sovit i sängen som barnen sedan ska krypa ner i.
– Barnen kanske går på samma skola eller är en bekant till en vän på Facebook. Det ökar också trovärdigheten för att produkterna är fräscha, säger Ida Nilsson.
Och att det kan vara svårt att sälja till människor som man känner, snarare än att ge bort sakerna, tror hon inte.
– Det kan lika gärna vara så att köparen inte väljer att pruta av precis samma anledning.