Casimir Käfling tar plats vid den imponerande orgeln i Gustav Vasa kyrka i Stockholm. Att få spela på den är något alldeles extra, anser många organister.
En fin blå skjorta har han, ny för dagen. Och svarta lågskor, som mamma Åsa Käfling vill att han har på sig. Annars tycker Casimir bättre om att spela i strumplästen, det ger mer känsla. Men skorna ger stöd åt fotleden och bättre pedalteknik.
Orgeln byggdes för drygt 100 år sedan som en av de största i landet med 64 stämmor och tre manualer, tangentbord.
– En av manualerna är ganska trög, det gör det extra jobbigt. Stora grepp är också svåra, eller när man växlar snabbt mellan högt och lågt, det blir stora språng, säger Casimir.
Men av det märks föga när han börjar spela och mäktiga barocktoner fyller den ljusa kyrkan. Den som inte står på orgelläktaren skulle aldrig ana att det är en 13-åring som spelar.
Som liten såg Casimir filmen Pirates of the Caribbean, där en av figurerna spelar en gigantisk undervattensorgel. Men den som inspirerade honom mest var mormor, kantor i Mogata utanför Söderköping. Hans båda yngre syskon Clarissa och Caspar spelar också instrumentet.
Men Casimirs talang är unik.
– Jag har velat spela orgel så länge jag minns. Jag började med gitarr i skolan, men tyckte det var tråkigt. Det lät så ynkligt jämfört med orgel, inte alls så maffigt.
Skolan är Lilla Akademien vid Odenplan, en av få grundskolor där elever kan få lära sig spela orgel. Casimirs förmåga upptäcktes av läraren Mathias Kjellgren, organist i Mariakyrkan i Sigtuna och ansedd som Sveriges främste orgellärare.
– Bäst i världen! insisterar Casimir.