Din käpp och stav (stora bilden) av Johan Thurfjell kan ses i Trosa landskyrka. Foto: Sörmlands museum
Konstgallerist i 2 000 år. Kyrkan innehar ett svårslaget rekord. Genom tiderna har kyrkan gestaltat trosuppfattning, berättelser, ritualer och symboler. Nu arrangeras utställningen Pax – samtidskonst för fred.
Bildkonsten har engagerats för att förmedla, bekräfta och tillrättavisa om kyrkans livsåskådning och mänsklighetens rätta väg. Skulpturalt och i tak och väggmålningar har kyrkokonsten suveränt uppvisat sitt monopol. I dag är monopolet brutet och den fria konsten har på många olika sätt gjort insteg i svenska kyrkorum.
I samarbete mellan Sörmlands museum och Svenska kyrkan visas i Sörmland under sommaren utställningen Pax – samtidskonst för fred. Åtta konstnärer varierande i ålder och med stor bredd gällande verk, uttryck och material ställer på temat fred ut i åtta av länets kyrkor.
Inte kyrkokonst, inte platsspecifikt men konst i samspel och dialog med kyrkorummets rymd av andlighet och eftertanke i en sekulariserad värld.
Jan Lambert Kruses verk Aventurin Neodym Kokong kan ses i Mariefreds kyrka. Foto: Sörmlands museum
I utställningskatalogen, presenteras konstnärer, verk och kyrkor och under sommaren äger ett konstnärssamtal rum i respektive kyrka.
Innebörden av ordet Pax
Korta men effektiva är texterna om kyrkorna, tidsepok mixat med särpräglade drag och detaljer. Sammantaget formas ett stycke kyrkohistoria i behändigt format. Curator för utställningen är Kalinka Ussing och för kyrkotexterna står antikvarie Anton Blomgren.
I en inledande essä resonerar filosofen och författaren Johan Redin kring innebörden av ordet Pax. Tematiserat i termer av Fred, Rum och Konst. Begreppen frid och fred kopplas oftast till individ respektive grupp. Härledningen av orden ger, menar Redin, att deras djupaste betydelse är att rädda, skydda, skona vårt eget bevarande i ett sorts mänskligt samfund.
Kyrkan som rum är också en ställningstagande plats. Ett fredat område, en frizon. Vapen lämnades förr i vapenhuset. Inträdet är oskyddat, naket.
Barnet av Maria Ängguist kan ses i Hyltinge kyrka. Foto: Sörmlands museum
En zon där allt är satt på paus, och enligt Redin, där ingen människa är illegal.
Konst är ett djupt mänskligt uttryck, det mänskliga samfundets röst. Konst ger oss inte automatiskt frid, men skyddar oss och hävdar Redin är därför i grunden fri. Där kan kyrkan och samtidskonsten mötas i utställningen Pax.
Verket Barnet i Hyltinge kyrka
I Hyltinge kyrkas kor står verket Barnet, 2020. En mosaikskulptur av handgjorda stengodsbitar och äkta guld av Maria Ängquist-Klyvare. Ett nyfött glittrande lindebarn, med armarna utsträckta likt en korsfäst. En förtätad bild av födelse och död. Början och slut. Eller… ett kors? En symbol för hopp?
Hyltinges äldsta delar är från 1100-talet och spår av kloster finns i två av de åtta kyrkorna, Fogdö och Mariefred. Bernard av Clairvaux tiofaldigade klostren i Europa. Och befallde år 1143 munkar att etablera sig i Sverige. Fogdö kyrka betjänade socknen men även nunneklostret intill. Av det förflutnas uppfiskade spår skapar här Lior Nønne Malue Hansen två installationer fyllda av klimatuppfordran och förhoppning. Inuti kyrkan hänger Må du alltid komma säkert i hamn, 2023. Verket liknar en hängande rörlig mobil och är byggd av gamla fiskeryssor, hålsten, järntråd, kedjor och ankare. Material uppfiskat av föreningen Rena Mälaren. Och utomhus står Pax, 2023. Verken innesluter det förflutnas aningslöshet med klimatkrisens hetta och en återbrukets och varsamhetens framtidsönskan.
Nordens enda kartusianerkloster Mariafrid/Mariafred byggdes 1493 för bön, stilla liv och trädgårdsskötsel. Freden blev dock kort. Klostret var det första som Gustav Vasas reformation rev. Men 1952 gjordes en arkeologisk utgrävning av den numera Mariefreds kyrka. Spåren av grävandet dök upp ett par år senare i form av bland annat blommande bolmört, kungsljus och skelört. Uppenbarligen hade spadarna träffat jordlagret till klosterträdgården som sovit i 500 år!
Din käpp och stav av Johan Thurfjell kan ses i Trosa landskyrka. Foto: Sörmlands museum
Jan Lambert Kruses objekt i kyrkan, Aventurin Neodym Kokong, 2012, består av glas blåst i järntrådsform. Inför verket som med sina glasmassebubblor liknar en blå druvklase väcks frågan vad som hemligt blåsts in. Vilar stilla i svarta cirklar i lila glasvärld. Sovande kokonger för kommande okänt.
Sveriges störste medeltida kyrkomålare
I två kyrkor möter vi verk av Albertus Pictor, Sveriges störste medeltida kyrkomålare. I Floda kyrka lyser de enda i länet aldrig överkalkade valvmålningarna med full färgkraft. Samspelar med Anna Berglinds serena installation Ljusets resonans. Fred är inget substantiv, skriver konstnären. Verket är stilla som ett gemensamt visuellt andetag av ljus.
I Torshälla kyrka är Pictors valvmålningar i mildare färger. Men en bild i det östra korvalvet från mitten av 1400-talet är sensationell. Unik! Abraham sitter med en stor bok. Framför ögonen håller han ett par så kallade nitbrillor, det vill säga enkla glasögon. Det är första avbildningen i Sverige av ett par glasögon!
Sara Ekholm Eriksson söker sig ännu längre tillbaka i sina, de enda platsspecifika, två verk Lämningar, 2023. Ett placerat inne i kyrkan, ett utanför gjort av en gammal gravsten. Temat är spår i natur, tro och tid. Asatrons besjälade träd, naturens och människans spår av årsringar och liv. Tecken i sten och trä som liknar hällristningar. Så knyts i verken tro och tid, inne och ute, och föränderlighetens spår ihop.
Konstverk av Sara Ek.
På 1400-talet utvecklades kunskapen att bygga så kallade stjärnvalv. I Frustuna kyrka kan man på en och samma plats se tre olika varianter. Västervalvet är gjort som en så kallad korsstjärna. Mittvalvet kallas Vadstenastjärna efter Vadstena klosterkyrkas valv. Över koret breder det fyrklöverliknande valvet kallat sturestjärna ut sig från 1400-talets slut.
Tonade akvarellskisser
Tobias Sjöbergs tolv svagt tonade akvarellskisser Röd och blå, grön och vit (Clematisen var klarviolett muren bländvit), 2023 speglar också ett tema med variationer.
Sankt Botvids kyrka famnar i namn och form det tidigaste med det sena. Botvid, som tillsammans med Sankt Eskil utgör Sörmanlands skyddshelgon, är också en av Sveriges första martyrer och helgon. Enligt traditionen dräpt omkring 1129.
Konstverk av Tobias Sjöberg
Kyrkans arkitektur från 1957 är djärv och modernistisk. Placerad på en hög klippa står den formad som en fyrbåk krönt av ett förgyllt kors. En fast punkt mot yttre och inre stormar. Mourad Kouris verk, Att rita en linje, 2018 i akrylglas och betong, tycks starkt minimalistiskt fullfölja den svåra balansen i kursen mellan mänsklig sårbarhet, relationer och föränderlighet.
Läderskor och hasselstav
Trosa landskyrka ligger kvar där den byggdes medan själva staden flyttade närmare havet och handeln. I den ålderdomliga Sankta Annas kapell inne i kyrkan har Johan Thurfjell placerat sitt enkla men drabbande verk Din käpp och stav, 2019.
I koret under triumfkrucifixet, jämngammalt med kyrkan och granne med dopfunten från 1200-talet, ligger ett par läderskor och en hasselstav på det mörkbruna slitna trägolvet. Övergivna som i hast. Ett plötsligt förändrande ögonblick. Spår efter ett knäböjande i bön? Ting kvarlämnade efter ett människoliv? Ting bärande, stödjande på livsvandringen. Ett uppbrott. Ett slut? En ny början? Ett pågående försvinnande förblandat med en stark närvaro. Det bortryckta och kvarlämnade som vibraton i ett förtätat vinddrag. Gripande.
Återstår bara att gå och se. Och uppleva!
Annika Nordin
Fakta: Utställningen Pax – samtidskonst för fred
Pågår 24 juni–20 augusti
Konstnärssamtal:
- Mourad Kouri, Sankt Botvids kyrka, Oxelösund, 28 juni kl 18.
- Jan Lambert Kruse, Mariefreds kyrka, 29 juni kl 16.
- Sara Ekholm Eriksson, Torshälla kyrka, 4 juli kl 18.
- Tobias Sjöberg, Frustuna kyrka, Gnesta, 5 juli kl 19.
- Maria Ängquist-Klyvare, Hyltinge kyrka, Flen, 6 juli kl 18.
- Lior Nønne Malue Hansen, Fogdö kyrka, Strängnäs, 11 juli kl 18.
- Johan Thurfjell, S:ta Annas kapell i Trosa lands kyrka, 12 juli kl 18.
- Anna Berglind, Floda kyrka, Katrineholm, 13 juli kl 18.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.