Pjäs i Sofia kyrka om försoning

Den 23–24 november spelas föreställningen Tre dramatiska fragment inför domsöndagen på kulturscenen Glasrummet.

Det är en ny spelplats i Sofia kyrka i Stockholm som inrättats för teater, musik, samtal och konstutställningar.

De tre dramatiska fragmenten regisseras av Dag Lindberg. Det handlar om ett aldrig färdigskrivet utkast av August Strindberg, Toten-insel från 1906, Återblick som är en nyskriven kommentar till Strindbergs manus, samt Saga av Strindberg från 1903. I centrum för berättelsen finns en lärare som stressats ihjäl och behöver försonas med livet innan han går in i evigheten.

Dag Lindberg är förutom regissör även präst, medverkande och har skrivit teaterstycket Återblick. Övriga medverkande är Bengt Einarsson och Marie-Louise Riise. Musiker är Erik Westerlind.