Norska kyrkan: 8 000 bjuds till möte varje månad

Norska kyrkan

Anders Emil Kaldhol (t h) är en av programledarna i norska kyrkokansliets direktsändningar. 

I Norge har ett videomöte blivit en av de viktigaste informationskanalerna för anställda i det nationella kyrkokansliet. ”Det är ett viktigt redskap för att bygga en gemensam kultur i ­kyrkan”, säger Ingeborg Dybvig, avdelningsdirektör.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Norska kyrkan
Norska kyrkan

Anders Emil Kaldhol (t h) är en av programledarna i norska kyrkokansliets direktsändningar. 

När coronapandemin drog in över Norge blev frågan akut: Hur ska vi nå ut snabbt med information till alla kyrkans anställda? Lösningen blev ett videomöte dit alla kyrkans anställda bjöds in.

– Den första sändningen var ganska amatörmässig, men det fungerade, säger Ingeborg Dybvig, avdelningsdirektör för organisationsutveckling på Norska kyrkan.

Stort genomslag 

Snart hade man både teknik och kunskap, och sändningarna fick stort genomslag. Genom videomötet fick personalen information om viktiga frågor under pandemin, som hur församlingarna skulle hantera gudstjänster. Erfarenheterna var så positiva att sändningarna har fortsatt även efter det att alla restriktioner har hävts.

Ingeborg Dybvig

– Vi arbetar med att bygga en gemensam kultur i kyrkan, och detta är då ett viktigt verktyg för oss, säger Ingeborg Dybvig. 

Under pandemin var mellan 500 och 800 användare uppkopplade till varje möte, nu är det runt 200. Men det är svårt att avgöra hur många som följer mötet. Kommunikationsavdelningen vet att på vissa arbetsplatser tittar de anställda tillsammans.

Vill visa på mångfald

Programmet sänds alltid live, även om det ibland finns för­inspelade inslag från olika delar av landet. Målet är inte bara information, utan även inspiration.

– Vi vill visa på mångfalden i kyrkan och är noga med att ha inslag från norr till söder och från väster till öster. Vi vill lyfta fram goda exempel som gör att de anställda blir stolta över varandra och kyrkan, säger Anders Emil Kaldhol, en av programledarna.

I vanliga fall ges inte utrymme för direkt interaktion med del­tagarna. Några gånger har de ändå prövat det, som när en medarbetarenkät presenterades.

– Då fanns det möjlighet att ställa frågor i chatten och det fungerade faktiskt, säger han.

Planeras noga 

Varje sändning är cirka en halvtimme och planeras noggrant i förväg.

– Vi är försiktiga med att göra reklam för olika arrangemang. Om det till exempel är något som sker i Oslo så är det ändå bara ett begränsat antal av alla som tittar som kan delta, säger Ingeborg Dybvig.

En annan fråga som de fått ta ställning till är om videomötet ska inkludera en andakt.

– Där finns olika åsikter, somliga tycker att det är självklart, andra vill att allt ska vara arbetsrelaterat. Som regel har vi nu ­något på slutet som är andligt uppbyggligt och de som absolut inte vill lyssna till det kan logga ut, ­säger hon.

Fakta: Den norske kirke

  • 3 472 195 medlemmar (2023)
  • Cirka 8 000 anställda varav:

1 983 är kyrk- och kyrkogårdsvaktmästare

1 395 arbetar med administration och ledning

1 351 är präster

923 arbetar med undervisning

846 är kyrkomusiker

326 är diakoner och diakonimedarbetare
 

(Uppgifter från 2021)