Arbetsmiljöverket: "Vi ser allvarligt på bristerna på stiftskansliet"

Härnösands stift har tagit emot Arbetsmiljöverkets krav på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön på stiftskansliet i Härnösand. Foto: Härnösands stift

Arbetsmiljöverket ser allvarligt på bristerna i arbetsmiljön på stiftskansliet i Härnösand. Det visar den så kallade underrättelse som myndigheten skickat till Härnösands stift. Nu har arbetsgivaren fram till den 25 november på sig att kommentera kraven. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Härnösands stift har tagit emot Arbetsmiljöverkets krav på åtgärder för att förbättra arbetsmiljön på stiftskansliet i Härnösand. Foto: Härnösands stift

Uppdateras

– Vi har snäppat upp allvarlighetsgraden i vår skrivelse. Den här underrättelsen är tvingande och arbetsgivaren måste göra det vi kräver. Annars riskerar arbetsgivaren ett vite, säger Elisabet Frisk, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket Region Nord.

Den 6 oktober gjorde Elisabet Frisk tillsammans med sin kollega Leif Söderqvist en inspektion av stiftskansliet i Härnösand. Med vid inspektionen var Kenneth Norberg, förste vice ordförande i stiftsstyrelsen, stiftsdirektor Ann-Charlotte Sandelin Jonsson, personalansvarig Christine Modig samt de tre skyddsombuden Marie-Louise Olsson-Rautalinko, Lena-Maria Oikarinen och Frida Hägglund.

Bakgrunden var den så kallade 6:6 a-anmälan som kom in från de fackliga företrädarna i september där bland annat krav ställdes på arbetsgivarens omedelbara åtgärder för att undvika arbetsrelaterad ohälsa för samtliga medarbetare på grund av en akut situation på arbetsplatsen.

Inspektionen har nu gett resultat i form av en underrättelse som arbetsgivaren har några veckor på sig att kommentera. Därefter ska åtgärderna börja vidtas. 

Arbetsgivaren är stiftsstyrelsen som har arbetsmiljöansvaret. Stiftsstyrelsen har i sin tur delegerat arbetsmiljöuppgifterna till den överordnade chefen på stiftskansliet, stiftsdirektor Ann-Charlotte Sandelin Jonsson. Stiftsdirektorn har fördelat arbetsmiljöuppgifter till enhetscheferna och personalansvarig. Stiftsstyrelsens arbetsutskott är styrelsens personalorgan.

– Vi överväger alltså ett föreläggande, det vill säga ett beslut som kräver att arbetsgivaren ska göra vissa saker. Senast den 15 februari 2021 ska fyra åtgärder vara vidtagna, men nu i det första skedet har arbetsgivaren möjlighet att lämna synpunkter på kraven och tidpunkterna för när kraven ska vara uppfyllda, säger Elisabet Frisk.

Det första kravet som ställs är en undersökning av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den ska göras i form av enskilda djupintervjuer med samtliga arbetstagare. Intervjuerna ska minst omfatta arbetstagarnas kommunikation med chefer och arbetsledande personal, möjligheten för arbetstagarna att uttrycka åsikter, vilken delaktighet arbetstagarna har i beslut rörande verksamhet, om arbetstagarna upplever att det finns en tydlighet i vad som ska utföras och vem som har ansvar för vad och om det finns faktorer som kan ge upphov till kränkande särbehandling.

– Underlaget för undersökningen ska tas fram tillsammans med skyddsombuden och arbetsgivaren ska bjuda in skyddsombuden till regelbundna möten och ge skyddsombuden möjlighet att vara med och utforma underlaget för undersökningen tillsammans med den externa resurs som ska göra det här, säger Elisabet Frisk.

– Alla arbetstagare ska också få fortlöpande information om hur arbetet fortskrider och det är arbetsgivaren som ska se till att det sker. 

Den andra punkten gäller riskbedömning och handlingsplan. Utifrån resultatet av undersökningen ska arbetsgivaren bedöma om det finns risker för ohälsa eller olycksfall i arbetet. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt. Är riskerna allvarliga eller inte?

I en skriftlig handlingsplan ska arbetsgivaren ange de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och som inte genomförs omedelbart. I planen ska anges vem som ska se till att åtgärderna genomförs. Genomförda åtgärder ska också kontrolleras. 

Tredje punkten visar vilka som ska omfattas åtgärderna och arbetet: Alla som är anställda i verksamheten, även chefer och arbetsledande personal, inhyrd arbetskraft och möjliga självständiga företagare, det vill säga konsulter som "intar en beroendeställning" på stiftskansliet.

Fjärde punkten ställer kravet på att en oberoende extern resurs ska anlitas för uppdraget. Resursen ska ha erfarenhet av att arbeta med organisatoriska och sociala frågeställningar kunskaper om hur ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs. Vem eller vilka som ska få uppdraget ska väljas ut tillsammans med skyddsombuden. 

Som slutkläm slås fast att arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön gäller även under tiden som de här kraven ska uppfyllas så att ingen av arbetstagarna "skadar sig eller blir sjuk på grund av arbetet".

I ett pressmeddelande säger stiftsdirektor Ann-Charlotte Sandelin Jonsson: "Vi är redan i gång. Arbetsgivaren har tillsammans med skyddsombuden planerat för de här åtgärderna." Kyrkans Tidning söker henne för vidare kommentarer.