Ärkebiskopen talade på möte till stöd för Ukraina

Ärkebiskop Martin Modéus

Måndagsrörelsen och liknande manifestationer till stöd för Ukraina är viktiga av många skäl, sade ärkebiskopen i sitt tal. 

Ärkebiskop Martin Modéus talade denna vecka på Måndagsrörelsens möte på Norrmalmstorg. "Det är gott att få samlas till stöd för frihet och demokrati, för Ukrainas folk, men en sorg att det ska behövas", inledde han sitt tal. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Ärkebiskop Martin Modéus

Måndagsrörelsen och liknande manifestationer till stöd för Ukraina är viktiga av många skäl, sade ärkebiskopen i sitt tal. 

- Det är svårt att acceptera meningslösa, ondskefulla handlingar i en värld som nyligen tycktes vara på väg mot öppenhet och fred. I dag inser vi att ofredens utsäde såddes redan då. Det är en sorg. Tillit som började byggas är raserad, och tillit tar tid att återställa, fortsatte han. 

Måndagsrörelsen startades först för att stödja de baltiska staternas frihetskamp. Varje måndag klockan 12, åren 1990-1991 samlades man på Norrmalmstorg. 2022 startades Måndagsmötena igen, denna gång för att visa stöd för Ukraina efter den ryska invasionen. 

"Saliga är de som håller fred"

I sitt tal på måndagen beskrev ärkebiskopen detta som en sorgens tid, men också "medkänslans och vredens tid":

- Vi nås av många bilder från Ukraina. Hoppas också att bilderna härifrån når dit. Så att stödet når fram. Medkänslan. Beundran av modet hos dem som står emot. Och återklangen av vreden mot det ryska ledarskap som orsakar detta.

Han fortsatte: 

- Saliga är de som håller fred, säger Jesus i Bergspredikan. I Gamla testamentet hoppas profeten Mika på en tid när svärd smids om till plogbillar. Texterna finns förstås i bibeln för att mänskligheten har en tragisk erfarenhet av motsatsen: alltför många håller inte fred, alltför många plogbillar smids till svärd. Alltför få vänder andra kinden till – som Jesus också sa.

- Fred är vi kallade att söka, och här ser vi skillnaden mellan anfallskriget och försvaret. Försvar har freden som sitt syfte, att bevara människors liv och värdighet. Detta behöver vi hålla fast vid, också i vredens och motståndets stund. Att fortsätta att se varandra som människor över konfliktgränserna. Annars blir vi till sist fiender till vår egen mänsklighet.

Viktiga manifestationer

Martin Modéus konstaterade att Måndagsrörelsen och liknande manifestationer till stöd för Ukraina är viktiga av många skäl. Först och främst för att visa solidaritet med Ukrainas folk, men också för att bevara vår mänsklighet: 

- Djupt inom oss bor en gudomligt nedlagd vilja att sträcka ut handen för att hjälpa. Denna förmåga till mänsklighet försöker kriget utplåna. Så vi måste stå emot Putins logik. Ofredens bästa vän är när vi tittar åt andra hållet, säger att det där får andra sköta. Eller när vi demoniserar ett helt folk, som om alla ryssar vore onda. Vi hjälps åt att bevara vår mänsklighet genom att lägga ansvaret där det hör hemma, hos makten i Kreml och dem som backar upp ondskan. Som kyrkoledare ser jag förstås med särskild sorg på den roll som det ledande skiktet i rysk-ortodoxa kyrkan spelar.

Avslutade med en bön

 Ärkebiskopen konstaterade att ondskan alltid förlorar till sist:

-  Annars hade mänskligheten inte funnits. Putin kanske vinner något slag, men kriget kommer han att förlora förr eller senare. Det finns ingen plats i vår värld för detta sätt att bete sig. Det vet alla innerst inne – också de arma ryska soldater som lurats in i detta orättfärdiga krig. Vladimir Putins väg går inte till Kyiv. Den går till Haag.

Talet avslutades med en bön:

 Gud, jag ber för folken i Ukraina och Ryssland, för alla som drabbas av våldet, för alla som tvingas att strida, och för alla som fruktar för sina och sina näras liv. Och för alla som nu är på flykt. Jag ber om besinning och utsträckta händer i de knutna nävarnas tid. Jag ber för Sverige och för alla som bor här, om sammanhållning och uthållighet i ofredens tid. Om öppenhet och generositet för dem som kan behöva skydd inom våra gränser ber jag dig, du kärlekens Gud. Amen