I en dagstidnings kulturdel fanns helt nyligen – hösten 2024 – att läsa en intervju med en personlighet som sades förtjäna sitt levebröd genom att till en krets av så kallade följare leverera så kallade poddar. Artikeln var omfattande.
Intervjun ägde rum i en lokal som uppgavs vara högkvarter för flera allmänt kända producenter av poddar. Dessas porträtt, meddelas det, möter besökaren i receptionen.
Några stickprov ur intervjun. ”Det vore”, säger den intervjuade om en möjlig framtida händelse, ”en sån jävla förlust och en sån jävla sorg.” – Några rader senare: ”Fan, nu är det så deppigt”.
”Bra jävla fråga”, recenserar poddaren sin intervjuare. Han reflekterar ett stycke längre fram:
”… mitt belöningssystem är så uppfuckat …” Mer beröm till intervjuaren: ”Det är fan en tanke som tilltalar mig.”
Ett par veckor senare citeras i samma tidning en nybliven far som i nyindividualismens tecken med stort allvar grubblar över hur han ska utforma sitt alldeles egna högst personliga och unika föräldraskap: ”Eftersom det här är det viktigaste jag kommer att göra vill jag göra det jävligt bra.”
I en annan ansedd dagstidning uttalar sig i samma vecka en av nusvenskhetens mest folkkära stilbildare, den frejdade professor Leif GW Persson: ”Det är ett jävla intresse för brott. Jag förstår faktiskt inte varför, så jävla märkvärdigt är det inte.”
Det är möjligt att språkforskare kan ge svar på frågan när - åtminstone ungefär när – det blev brukligt att med sådan lugn självklarhet och sådan frekvens i ett samtal som avses nå offentligheten avlossa salvor av vad som väl fortfarande får anses vara det svenska språkets grövsta svordomar.
Till min förvåning fann jag, när jag nyligen började på allvar intressera mig för frågan om det myckna svärandets ursprung och frekvens, att den tydligen i åtminstone ett par år har varit föremål för intresse i kyrkliga kretsar och att debatten i denna tidning visar att meningarna om fenomenet tydligen är delade även i den kyrkliga miljön.
Äkthet, uppriktighet, spontanitet, naturlighet, öppenhet, självständighet, sund folklighet (”ren svenska”) – det är inte svårt att finna formler som skulle kunna tänkas åberopas och som också framförts för att förklara det språkbruk som nu blomstrar i de nyss citerade texterna.
Dessa förklaringar har ju varit tillgängliga under lång tid men veterligen inte åberopats förrän ganska nyligen. Här måste något ha hänt. En förändring har ägt rum, och såvitt en någorlunda flitig tidningsläsare kan bedöma har den skett under förhållandevis kort tid. Det är inte länge sedan någorlunda sobra svenskar till och med i privata samtal på sin höjd nöjde sig med att – gärna med ett ursäktande lätt fnitter – nyttja förmildrade former som ”jädra”, ”jäkla” och ”fanken”. Nu skjuts det utan alla ursäktande krumbukter med skarp språklig ammunition!
När och varför har förändringen ägt rum? För sådana händelser i det levande språket brukar det vara möjligt att finna åtminstone partiella förklaringar eller förklarande bakgrundsfaktorer. Vad säger förändringen om det rådande kulturklimatet?
I brist på vetenskapliga rön är man hänvisad till gissningar. Att förändringen skett under det senaste årtiondet är i dag ett rimligt antagande.
Skulle en delförklaring möjligen kunna vara ett ökat behov av kraftfulla förstärkningsord i en värld som ju ofta beskrivs som alltmer dramatisk, brutal och kaotisk? Kräver den utvecklingen också ett kraftigare språk? Kan de våldsamma tv-spelen, de öppna konflikterna, kriminaliteten, polariseringen och klimatkrisen bidra till en förklaring?
Finns här kanske ett länge undertryckt behov som fått lov att komma till eruptivt uttryck under den allt tillåtande ”kulturens” befriande egid? ”Fan” och djävla” kan å andra sidan knappast anses förstärka något alls i den upplysta nusvenska värld där den svans- och hornprydde ju på sin höjd hör hemma i glömda sagor. Det flitiga åkallandet förefaller snarare att bära den slöa rutinmässighetens prägel.
En hänvisning till själsligt grundade förstärkningsbehov är sålunda av tvivelaktigt värde och duger ännu mindre till att ge svar på en fråga som är lika naturlig som den om det svavelosande språkbrukets positiva motiv: vilka var de hinder som till helt nyligen höll hin håle borta från svenskt offentligt tal? Vilka negativa motiv har bortfallit? Och när och varför försvann dessa hinder? Jag talar nu inte om den kyrkliga miljön utan om det fritt frambrusande ”kulturlivet”.
Kan det vara så enkelt som att kulturpersonligheter av det slag som här kommer till tals i själva verket mycket länge har uttryckt sig just så som här sker, men att pryda journalister i det längsta censurerade deras språk innan det tilläts framträda i tryck? Frågorna när och varför kvarstår i så fall, men de gäller då i stället journalistkårens agerande.