Beslut taget: Så blir Svenska kyrkans nya logotyp

Svenska kyrkans logga

Pia Dahlén, kommunikationschef, uppskattar att den nya logotypen har kostat några hundra tusen kronor att ta fram. Foto: Marcus Gustafsson, Magnus Aronsson/Ikon

Svenska kyrkans logotyp ska uppdateras. Den nya logotypen har anpassats för ett digitalt kommunikationslandskap och Svenska kyrkans sköld kommer därför att bli större. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Svenska kyrkans logga

Pia Dahlén, kommunikationschef, uppskattar att den nya logotypen har kostat några hundra tusen kronor att ta fram. Foto: Marcus Gustafsson, Magnus Aronsson/Ikon

Kyrkostyrelsen fattade på sitt senaste sammanträde beslut om hur Svenska kyrkans uppdaterade logotyp ska se ut. Det blir den logotyp som visades upp för Svenska kyrkans kommunikatörer på KOM-dagarna tidigare i år. 

– Det vi har gjort är att skölden har blivit mycket större och Svenska kyrkan skrivs på två rader, säger kommunikationschef Pia Dahlén. 

I arbetet med den nya logotypen undersökte Novus, på uppdrag av Svenska kyrkan, hur välkänd skölden är och resultatet var att den känns igen av många, så väl unga som gamla.

– Så det fanns goda skäl till att göra den större så att den också blir synlig i digitala kanaler, säger Pia Dahlén. 

Ny grafisk profil införs succesivt

Det är just för att vara bättre anpassad till ett förändrat kommunikationslandskap, med mer fokus på det digitala, som uppdateringen görs. Den nya logotypen, tillsammans med en ny grafisk profil, kommer att implementeras av nationell nivå någon gång under nästa år. 

– Det kommer att vara en ganska lång och mjuk implementering. Vi ska inte byta ut material, utan i takt med att man till exempel behöver trycka nytt eller göra en ny skylt använder man den uppdaterade logotypen.

I april berättade Pia Dahlén för Kyrkans Tidning att arbetet med att uppdatera logotypen fram till då hade kostat ett par hundra tusen kronor. 

– Det har inte tillkommit några astronomiska summor. Det är min kvalificerade gissning att det kommer landa på ett par hundra tusen. 

En viktigt del av arbetet är hur tillägg för specifika stift, pastorat och församlingar ska hanteras. Här visas ett exempel på hur ett tillägg med församlingsnamn kan se ut. Foto: Svenska kyrkan