Kyrkostyrelsen fattade på sitt senaste sammanträde beslut om hur Svenska kyrkans uppdaterade logotyp ska se ut. Det blir den logotyp som visades upp för Svenska kyrkans kommunikatörer på KOM-dagarna tidigare i år.
– Det vi har gjort är att skölden har blivit mycket större och Svenska kyrkan skrivs på två rader, säger kommunikationschef Pia Dahlén.
I arbetet med den nya logotypen undersökte Novus, på uppdrag av Svenska kyrkan, hur välkänd skölden är och resultatet var att den känns igen av många, så väl unga som gamla.
– Så det fanns goda skäl till att göra den större så att den också blir synlig i digitala kanaler, säger Pia Dahlén.
Ny grafisk profil införs succesivt
Det är just för att vara bättre anpassad till ett förändrat kommunikationslandskap, med mer fokus på det digitala, som uppdateringen görs. Den nya logotypen, tillsammans med en ny grafisk profil, kommer att implementeras av nationell nivå någon gång under nästa år.
– Det kommer att vara en ganska lång och mjuk implementering. Vi ska inte byta ut material, utan i takt med att man till exempel behöver trycka nytt eller göra en ny skylt använder man den uppdaterade logotypen.
I april berättade Pia Dahlén för Kyrkans Tidning att arbetet med att uppdatera logotypen fram till då hade kostat ett par hundra tusen kronor.
– Det har inte tillkommit några astronomiska summor. Det är min kvalificerade gissning att det kommer landa på ett par hundra tusen.