Biskop Mikael Mogren lär sig älvdalska

biskop Mikael Mogren på kurs i älvdalska med ulum dalska

"Strämningen är fantastisk", säger Biskop Mikael Mogren (i randig tröja) som spenderar en julivecka i en skolbänk i Älvdalen för att lära sig älvdalska. Lärare är Yair Sapir, filosofie doktor i nordiska språk. Foto: Björn Rehnström

Under en sommarvecka går Västerås stifts biskop Mikael Mogren en kurs i älvdalska.  "Jag försöker alltid att uttrycka mig på de språk som finns i församlingen, och det blir enormt uppskattat."

Biskopen i Västerås stift räds inte språkliga utmaningar. Inför Svenska kyrkans ursäkt till samerna 2022 lärde sig Mikael Mogren sydsamiska. Nu har han gett sig på en ny utmaning - älvdalska.

– Kristen tro uttrycks med hjärtat språk och älvdalska är hjärtats språk för många i mitt stift, säger biskopen, som under veckan går en kurs i älvdalska.

Firade mässa på älvdalska

Kursen genomförs på plats i Älvdalen och arrangeras av föreningen Ulum dalska. Deltagarna, säger Mikael Mogren, är en blandning av unga språkforskare från hela Europa och folk från bygden som har älvdalska som modersmål.

– Vi går igenom grunderna för hela språket. Det är många som kan språket som går kursen, så tempot är högt och det är väldigt intensivt.

Redan på onsdagen sattes biskopens kunskaper på prov, då han firade mässa i Älvdalens kyrka. Allt utom instiftelseorden var på älvdalska.

Kunde du hänga med under gudstjänsten?

– Ja, jag hade tränat mycket. Det var väldigt välbesökt och det var väldigt känslomässigt för människor. Det här sitter djupt. Det är identitet och det är minnen.

Mikael Mogrens plan är att även efter kursens slut fortsätta öva på älvdalskan när han har möjlighet.

– Jag försöker alltid att uttrycka mig på de språk som finns i församlingen, och det blir enormt uppskattat. Och nu kan jag ju det lite mer med älvdalskan, som är ett av många viktiga språk i stiftet.

Fakta: Älvdalska

• Talas främst i Älvdalen i Dalarna.
  • Antal talare uppskattas till cirka 3 000.
  • Klassas i Sverige som en dialekt.
  • Har dock länge pågått en kamp för att erkänna älvdalska som ett eget språk. Bland annat har det godkänts sin språk av Europarådet och organisationen SIL International.

Källa: Älvdalens kommun, SVT

Kurskamraterna är en blandad grupp av unga språkforskare från hela Europa och folk från bygden, säger Mikael Mogren. Foto: Björn Rehnström