Ukrainske prästen: Därför stöttas kriget av den rysk-ortodoxa kyrkan

Patriark Kirill

Patriark Kirill vid sommarens firande av ryssarnas antagande av kristendomen. Men Cyril Hovorun, ortodox präst från Ukraina, säger att varken patriarken eller Putin bryr sig om folket. Foto: Igor Palkin AP/TT

Han har bott många år i Moskva, men kämpar för en ukrainsk seger i kriget. Den ukrainske prästen Cyril Hovorun menar att den rysk-ortodoxa kyrkan måste göra upp med sin folkmordsteologi.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Ryssland
Patriark Kirill

Patriark Kirill vid sommarens firande av ryssarnas antagande av kristendomen. Men Cyril Hovorun, ortodox präst från Ukraina, säger att varken patriarken eller Putin bryr sig om folket. Foto: Igor Palkin AP/TT

Hans bror ryckte in i militären när Ukraina attackerades av Ryssland, och hans mamma och syster flydde till honom i Sverige. Trots att Cyril Hovorun bor i Stockholm och arbetar vid Enskilda högskolan berörs han djupt av kriget i hemlandet.

Under flera år var han verksam i en skola i Moskva, knuten till den rysk-ortodoxa kyrkan, och han är bekant med många i kyrkan.

– Den rysk-ortodoxa kyrkan har i dag en central roll som stöttare av kriget, säger han.

Ser en splittring

Hans bedömning är dock att den rysk-ortodoxa kyrkan är splittrad. Det finns en mycket liten grupp som protesterar öppet mot kriget, och en något större grupp som är motståndare till kriget men som väljer att vara tyst.

– Det beror på rädslan. Det är förbjudet att opponera sig mot kriget, det kan leda till fängelse. Och en präst som gör det blir straffad av sin biskop, säger han.

Kyrkans ledning stöttar öppet kriget, medan det som han bedömer är det största gruppen också gör det, men passivt.

Det är förbjudet att opponera sig mot kriget, det kan leda till fängelse.

– Det finns flera orsaker till stödet. För somliga är det ett heligt krig, man tycker att väst består av otrogna som har ockuperat det heliga landet Ukraina. De tycker den ryska armén gör ett bra jobb som befriar Ukraina från krafter som förstör familjen, säger han.

De som brinner mest för kriget upplever att de har ett uppdrag från Gud att besegra västvärldens ideologi och militär, och rör sig i en messiansk föreställningsvärld. Cyril Hovorun ser detta som en förvriden teologi som tagit sig in i den ortodoxa kyrkan, och liknar den vid hur nazismen infiltrerade kristendomen i Tredje riket. Där skapade Deutsche Christen med en djupt antisemitisk teologi, som många kristna accepterade.

"Ryssland måste besegras"

Efter andra världskriget var de tyska kristna tvungna att göra upp med sig själva och sin teologi.

– Ett viktigt teologiskt och intellektuellt arbete gjordes för att frigöra kristendomen och för att skapa en teologi efter Auschwitz. Vi behöver nu en teologi efter Bucha, säger han. (Massakern i Bucha, mars 2022. Reds. anm.)

De tyska kristna gjorde upp med sin teologi först när landet låg i  ruiner. Hur ska det göras i ­Ryssland?

– Ryssland måste besegras, annars finns det ingen möjlighet till fred i Europa. Det går inte att förhandla med regimen, den måste försvinna. Det finns hälsosamma rörelser som behöver stöd. En teologi efter Bucha kan bara få inflytande efter att Ryssland förlorat, säger han.

För den ryska ledningen har kriget blivit en stor missräkning. Förlusterna är enorma. Det finns inga säkra uppgifter över hur många ryska soldater som dödats och skadats men enligt vissa bedömningar rör det sig om betydligt fler än 100 000. Cyril Hovorun berättar att den rysk-ortodoxa kyrkan före kriget bekymrade sig för demografin, då låga födelsetal gör att den ryska befolkningen stadigt minskar.

– Nu minskar befolkningen när soldater dör men kyrkan säger inte ett ord. Precis som Putin bryr kyrkan sig inte om folket. Hur många ryssar som än dör så kommer inte kyrkans ledning att ändra sig, säger han.

Rätt väg: Samarbete med enskilda människor

Han har fortfarande kontakt med ryssar, som han kallar resonabla och sunda. Felet som västliga organisationer gjort när de försökt att stötta den svaga ryska demokratin är att de sökt kontakt med institutioner, menar han.

– Det var institutionerna som först kapitulerade för Putin. Den goda strategin hade varit att mer samarbeta med enskilda människor, säger han.

Inom ekumeniska sammanhang har det diskuterats hur den rysk-ortodoxa kyrkan ska hanteras. Kyrkan har fått vara kvar till exempel i Kyrkornas världsråd och under den stora generalförsamlingen i Karlsruhe deltog en delegation från kyrkan. Cyril Hovorun är kritisk till hur kriget hanterades under det mötet.

– Det togs upp i samtal, men det kom inte ett officiellt uttalande om att det som kyrkan gör är fel. Därför tyckte delegationen för den rysk-ortodoxa kyrkan att de klarat sig bra, de kände sig stärkta efter Karlsruhe, säger han.

Fakta: Cyril Hovorun

Är från Ukraina, arkimandrit och professor i ecklesiologi, internationella relationer och ekumenik vid Enskilda högskolan i Stockholm.

Arbetade länge med internationella frågor inom den ukrainska ortodoxa kyrkan underställd Moskvapatriarkatet. Han har också jobbat nära patriark Kirill i Moskva, som dennes teologiska rådgivare med ansvar för den ryskortodoxa kyrkans utbildningsfrågor.

I Sverige utbildar han främst studenter med östlig kristen bakgrund som härstammar från bland annat Syrien, mellanöstern, Serbien och Etiopien.