Daniel Tisell har avlidit

Daniel Tisell har avlidit efter en tids sjukdom. Foto: Råda församling

Daniel Tisell, kyrkostyrelsens andra vice ordförande och kyrkoherde i Råda församling, har avlidit efter en tids sjukdom.

Daniel Tisell var kyrkoherde i Råda församling, Göteborgs stift, sedan 2017. Han prästvigdes 1997. Sedan 2005 satt han i kyrkomötet för Centerpartiet och var andre vice ordförande i kyrkostyrelsen sedan 2018. Han var också ledamot i Berling AB:s styrelse, moderbolag för bland annat Verbum AB.

Varmhjärtad präst och teolog

I ett pressmeddelande skriver Råda församlings tillförordnade kyrkoherde Cecilia Kehlmeier: "Daniel Tisell var en varmhjärtad präst och teolog, som på både lokal och nationell nivå verkade för att kyrkan i demokratisk anda skulle finnas tillgänglig och öppen för alla.

Daniel bar på en förmåga att möta alla slags människor naturligt och omsorgsfullt. Med sin öppenhet och sitt stora, varma hjärta kommer han bli saknad av många församlingsbor och lämna ett oerhört tomrum i arbetslaget. Framförallt var Daniel också pappa och make och i denna stund går förstås våra varmaste tankar till familjen."

"En fin vänskap"

Wanja Lundby-Wedin

Wanja Lundby-Wedin, kyrkostyrelsens förste vice ordförande, säger att hon och Daniel Tisell hade ett mycket gott samarbete i kyrkostyrelsen under flera år.

-Och det utvecklades till en fin vänskap. Han var varm, omtänksam och kunnig. En tillgång i både arbetsutskottets och kyrkostyrelsens arbete.

-Jag kommer personligen att sakna honom mycket, men i denna svåra stund går mina tankar och mitt djupa deltagande till hans familj, säger Wanja Lundby-Wedin.

Visat på kyrkans öppenhet

Håkan Widepalm, gruppledare för Centern i kyrkomötet och kanslichef i Falkenbergs pastorat, lärde genom jobbet känna Daniel Tisell när denne var kyrkoherde i Floda.

-Jag fick snabbt en varm och god relation med en god teolog som var intresserad, varm och entusiasmerande.

Genom kyrkopolitiska uppdrag i samma nomineringsgrupp fördjupades vänskapen.

-Jag kommer sakna den kompetens, ödmjukhet, lyhördhet och närhet till skratt som Daniel hade. Han har visat på den öppenhet som kyrkan står för och trots att han verkat kyrkopolitiskt på nationell nivå stod han hela tiden stadigt i det lokala sammanhanget.

-Det är oerhört sorgligt att Daniel inte finns hos oss längre. Mina tankar är hos hans närmaste familj och församling, säger Håkan Widepalm.

Daniel Tisell var född 1968.