Kyrkans Tidning har tidigare skrivit om beslutet att satsa på en nationell reklamkampanj samt vad syftet med den omfattande satsningen är.
Nu står det klart att reklambyrån Volt går vinnande ur upphandlingen och blir den byrå som ska vara drivande i att nå ut till en yngre målgrupp, rapporterar tidningen Resumé.
Avtal för miljonbelopp
När Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan i början av 2023 gick ut i en gemensam upphandling var syftet att hitta en byrå som kunde hjälpa till att nå ut till nya målgrupper.
Intresset för uppdraget har varit stort bland byråer. Volt bedöms ha den strategiska kompetensen och produktionskapaciteten som kyrkan efterfrågat.
För byrån innebär det ett treårigt avtal med chans för förlängning ett år i taget i upp till fem år totalt. Värdet beräknas ligga på sex till åtta miljoner.
Ska öka medvetenheten bland unga
Byråns huvudsakliga uppgift blir alltså att nå ut med Svenska kyrkans och Act Svenska kyrkans varumärke och kommunikation till en yngre målgruppen. Något som Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, tidigare berättat för Kyrkans Tidning:
– Det handlar om att berätta om vad kyrkan är och gör. Kännedomen om Svenska kyrkan och församlingarna är mycket lägre bland unga, födda på 90-talet och 00-talet, jämfört med våra äldre medlemmar. Men vi vet också att om man får kännedom så minskar utträdesrisken markant.
För Resumé berättar Pia Dahlén om känslorna kring att inleda samarbetet.
– Det känns väldigt bra att efter en gedigen upphandling och utvärdering nu kunna inleda ett samarbete med Volt. Vi upplever att Volt besitter precis den erfarenhet och kompetens Svenska kyrkan nu behöver i vårt viktiga kommunikationsarbete, säger hon.
Volt: Glada för förtroendet
Från Act Svenska kyrkans håll finns det en förhoppning om att skapa ett större medvetande kring organisationens internationella arbete.
Sofia Austern Björkman, vd för Volt, ser fram emot att inleda samarbetet och ta tag i uppdraget.
– Vi är otroligt glada för förtroendet och ser fram emot att jobba tillsammans med Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan för att visa vad organisationerna är och gör. Kyrkan har en viktig roll att spela genom hela livet, och vi tycker såklart att utmaningen att jobba med den yngre målgruppen ska bli roligt att bita tag i, säger hon till Resumé.