Nu är det klart: De får uppdraget att skapa kyrkans nationella reklamkampanj

Pia Dahlen

Pia Dahlén, kommunikationschef för Svenska kyrkan. Foto: Magnus Aronson/Ikon. 

Det blir reklambyrån Volt som blir Svenska kyrkan och biståndsorganisationen Act Svenska kyrkans byråpartner. Det står klart efter vårens upphandling. Avtalet sträcker sig i tre år med chans till förlängning. Tanken är att byrån ska hjälpa till att bredda kyrkans målgrupp.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Pia Dahlen

Pia Dahlén, kommunikationschef för Svenska kyrkan. Foto: Magnus Aronson/Ikon. 

Kyrkans Tidning har tidigare skrivit om beslutet att satsa på en nationell reklamkampanj samt vad syftet med den omfattande satsningen är. 

Nu står det klart att reklambyrån Volt går vinnande ur upphandlingen och blir den byrå som ska vara drivande i att nå ut till en yngre målgrupp, rapporterar tidningen Resumé.

Avtal för miljonbelopp

När Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan i början av 2023 gick ut i en gemensam upphandling var syftet att hitta en byrå som kunde hjälpa till att nå ut till nya målgrupper.

Intresset för uppdraget har varit stort bland byråer. Volt bedöms ha den strategiska kompetensen och produktionskapaciteten som kyrkan efterfrågat.

För byrån innebär det ett treårigt avtal med chans för förlängning ett år i taget i upp till fem år totalt. Värdet beräknas ligga på sex till åtta miljoner.

Ska öka medvetenheten bland unga

Byråns huvudsakliga uppgift blir alltså att nå ut med Svenska kyrkans och Act Svenska kyrkans varumärke och kommunikation till en yngre målgruppen. Något som Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, tidigare berättat för Kyrkans Tidning:

– Det handlar om att berätta om vad kyrkan är och gör. Kännedomen om Svenska kyrkan och församlingarna är mycket lägre bland unga, födda på 90-talet och 00-talet, jämfört med våra äldre medlemmar. Men vi vet också att om man får kännedom så minskar utträdesrisken markant.

För Resumé berättar Pia Dahlén om känslorna kring att inleda samarbetet. 

– Det känns väldigt bra att efter en gedigen upphandling och utvärdering nu kunna inleda ett samarbete med Volt. Vi upplever att Volt besitter precis den erfarenhet och kompetens Svenska kyrkan nu behöver i vårt viktiga kommunikationsarbete, säger hon.

Volt: Glada för förtroendet

Från Act Svenska kyrkans håll finns det en förhoppning om att skapa ett större medvetande kring organisationens internationella arbete. 

Sofia Austern Björkman, vd för Volt, ser fram emot att inleda samarbetet och ta tag i uppdraget.

– Vi är otroligt glada för förtroendet och ser fram emot att jobba tillsammans med Svenska kyrkan och Act Svenska kyrkan för att visa vad organisationerna är och gör. Kyrkan har en viktig roll att spela genom hela livet, och vi tycker såklart att utmaningen att jobba med den yngre målgruppen ska bli roligt att bita tag i, säger hon till Resumé.

Fakta: Budgeten för den nationella reklamkampanjen

Totalt väntas kostnaden för Volt landa på mellan sex och åtta miljoner.

Lite mindre än hälften tas från Act Svenska kyrkans budget och resterande från potten för den nationella reklamkampanjen.

Hela den nationella kommunikationssatsningen beräknas kosta 20 miljoner år 2023, 15 miljoner 2024 och 10 miljoner 2025.

Satsningen ska ge ett batteri av kommunikationsmaterial om kyrkans arbete som även kan användas av församlingar och stift.