De får nya priset för lärande och undervisning

Thomas Pfitzinger-Drewes

Thomas Pfitzinger-Drewes, som tog kyrkopedagogiken till Sverige är mottagaren av priset för lärande och undervisning tillsammans med Forsa-Högs församling. Församlingen får priset  ”för ett tydligt och sammanhållet arbete med hela församlingen som lärande miljö".  

Kyrkopedagogik och undervisning som genomsyrar all verksamhet i församlingen. Det är de två verksamheter som prisas när Svenska kyrkans lärande- och- undervisningspris delas ut för första gången.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Thomas Pfitzinger-Drewes

Thomas Pfitzinger-Drewes, som tog kyrkopedagogiken till Sverige är mottagaren av priset för lärande och undervisning tillsammans med Forsa-Högs församling. Församlingen får priset  ”för ett tydligt och sammanhållet arbete med hela församlingen som lärande miljö".  

– Jag är jätteglad och överraskad och hade inte en tanke på att vi kunde vinna, säger Lena Funge, kyrkoherde i Forsa-Högs församling i Uppsala stift. Församlingen får priset för sitt arbete där lärandet finns i all verksamhet i församlingen.

– Jag blev glatt överraskad och det är en stor ära. Både för mig själv, men också för kyrkopedagogiken, säger Thomas Pfitzinger-Drewes, kyrkoherde i Hagfors pastorat, Karlstads stift. Thomas Pfitzinger-Drewes är den andra mottagaren av priset, som instftades 2021.

Jag blev glatt överraskad och det är en stor ära.

Ska uppmuntra till arbetet med lärande

Svenska kyrkans lärande- och- undervisningspris har instiftats av kyrkomötet för att uppmuntra utvecklingen av arbetet med lärande och undervisning inom Svenska kyrkan.

– Thomas Pfitzinger-Drewes har visat på ett nytt sätt att undervisa utifrån kyrkobyggnaden, och Forsa-Högs församling har visat att man med ett gediget lagarbete kan nå fantastiska resultat, säger biskop Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift och med i beredningsgruppen för priset.

Moderna husförhör

Forsa-Högs församling får priset får priset ”för ett tydligt och sammanhållet arbete med hela församlingen som lärande miljö. Den pedagogiska verksamheten sträcker sig från barn till äldre och involverar anställda, ideella och förtroendevalda.”

För Lena Funge, kyrkoherde, är förhållningssättet med undervisning i församlingen så inarbetat att hon tycker det är svårt att förklara.

–Vi har undervisning i fokus i all utåtriktad verksamhet och har ett jättefint arbete med barn, ungdomar, familj och konfirmander, säger Lena Funge.

Vad gäller konfirmandarbetet har församlingen på tio år ökat andelen kyrkotillhöriga femtonåringar som konfirmeras, från 33 till 73 procent.

I en del av församlingen som tidigare var Forsa församling finns den urgamla traditionen med husförhör kvar, nu  i modernare tappning.

– Vi  förhör ju inte längre, men vi har aldrig brutit seden med husförhör. Numera är det någon som bjuder in grannar till kvällar när vi samtalar om ett ämne. Det är ju ett sätt att jobba med undervisning, berättar Lena Funge.

Arbetslaget i Forsa-Högs församling

Arbetslaget i Forsa-Högs församling fick pris för hur undervisning genomsyrar allt arbete i församlingen. Övre raden från vänster: Michael Davidsson, Sara Hallberg, Kicki Johansson. Nedre från vänster: Helén Tanzborn, Lena Funge och Maria Svahn Larsén. Saknas på bilden gör Andreas Bernmyr, Therese Peltonen Rask och Hans Eriksson.

Kyrkorum värt pedagogik

Den andra pristagaren Thomas Pfitzinger-Drewes, är initiativtagaren till kyrkopedagogik i Sverige. Han gläder sig åt att priset sätter pedagogiken på kartan.

– Kyrkopedagogik är ett fantastiskt sätt att jobba med kyrkor som tilltalar alla sinnen. Principen är att man lyssnar och tar med elevens eller den vuxnes iakttagelser. Kyrkorummen är värda en bra pedagogik, säger Thomas Pfitzinger-Drewes.

Introducerade metod som använts i Tyskland

Thomas Pfitzinger-Drewes får priset för att han introducerade metoden kyrkopedagogik i Sverige för 15 år sedan. Den hade då använts i Tyskland i flera år.

– Lärande och undervisning, att ge vidare kunskap om Svenska kyrkans tro och tradition är en ödesfråga för både Svenska kyrkan och för samhället i stort. Därför är det oerhört roligt att vi nu får dela ut Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris till två pristagare som gjort stora insatser på området, säger biskop Sören Dalevi.

Fakta: Svenska kyrkans lärande- och undervisningspris

Priset har instiftats av kyrkomötet för att uppmuntra arbetet med lärande och undervisning om kristen tro. Priset kan gå till en person, grupp eller församling inom Svenska kyrkan och delas ut vartannat år. Prissumman är 50 000 kronor. Utdelningen sker i en särskild ceremoni under kyrkomötets andra session i november.