De vill se en fortsatt satsning på lärande

Kyrkomötet 2019 i Uppsala. Sören Dalevi, biskop i Karlstad stift. Foto: Marcus Gustafsson

Niklas Grahn (Posk) och biskop Sören Dalevi oroar sig för att programmet Lärande och undervisning ska falla i glömska och föreslår ett nationellt institut för lärande.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Kyrkomötet 2019 i Uppsala. Sören Dalevi, biskop i Karlstad stift. Foto: Marcus Gustafsson

Niklas Grahn är stiftsdirektor för Skara stift och ledamot i kyrkomötet för Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan. Han har tillsammans med Sören Dalevi, biskop i Karlstad stift, skrivit en motion till kyrkomötet.

Oro för att det inte ska bli långsiktigt

Båda har varit engagerade i programmet Lärande och undervisning och oroar sig nu för att programmet inte ska bli den långsiktiga och strategiska storsatsning som ambitionen var från början.

Niklas Grahn

– Oron är att man från nationell nivå sett det som ett projekt som pågått under tre år och som nu avslutas vid årsskiftet, säger Niklas Grahn.

Tre genomförda projekt

Programmet sjösattes 2017 med målet att kunskapen om, och förtrogenheten med, kristen tro ska ha ökat och fördjupats hos många människor år 2030. Kyrkomötet 2019 var tematiskt och enbart motioner om lärande behandlades.

Stiften har fått drygt en miljon var att lägga på olika lärandesatsningar och en rad projekt pågår runtom i landet. På nationell nivå har en digital resursbank för undervisning tagits fram, texterna om kristen tro på svenskakkyrkan.se har uppdaterats och olika kommunikationssatsningar har genomförts.

– Vi ser en risk i att det nu rinner ut i sanden, precis som många andra satsningar som vi haft. Men det här är en allt för viktig satsning som det investerats mycket i med ett tematiskt kyrkomöte och där en mängd frågor i kyrkomötet under de senaste åren har hänvisats till programmet i betänkanden från utskotten.

Tycker ni att nationella nivåns del av i satsningen inte varit tillräcklig?

– Det är en början, men det finns otroligt mycket mer att göra. Om det ska bli som ärkebiskopen uttryckte det en gång, att det här arbetet ska vara lika välkänt som simskolan i framtiden, så behöver det nå ut och få resultat.

Vill se ett lärandeinstitut

Niklas Grahn och Sören Dalevi menar att programmet nu behöver utvärderas och vill framåt se handlingsplaner, tidsplaner och uppföljningsbara mål. De föreslår att ett råd eller en pedagogisk kommitté för lärande och undervisning inrättas under kyrkostyrelsen. Eller att ett institut för lärande och undervisning startas. Det skulle kunna förläggas till två stift men finansieras av nationell nivå med sju miljoner årligen under tio år.

– Jag tänker mig ett antal spetskompetenser som man skulle anställa i ett sådant institut ock som också då skulle kunna svara på det som handlar om uppföljning och kvalitetsarbete. Men detta är förslag, det kanske finns andra möjliga vägar framåt, säger Niklas Grahn.