Expresidentens val kan bli nya emojin för förlåtelse

Emeritapresidenten Tarja Halonen väljer emojikandidat. Foto: Pressbild/Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

Avsaknaden av en emoji för förlåtelse gjorde att kampanjen ”Forgivemoji” drogs igång förra året av Tuomo Pesonen, kommunikationschef vid Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland.

Tarja Halonen, som var president i Finland mellan åren 2000–2012, har nu valt ut en officiell kandidat.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Sociala medier IT
Emeritapresidenten Tarja Halonen väljer emojikandidat. Foto: Pressbild/Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland

– Jag har bekymrat följt med polariseringen i diskussionskulturen både i Finland och ute i världen. Jag vill framför allt i den diskussion som förs i digitala kanaler se mera måttlighet, empati och förmåga att erkänna sina fel. Emojier är numera en integrerad del av kommunikation människor emellan och därför behövs också en emoji som säger: jag förlåter dig, säger Tarja Halonen i ett pressmeddelande.

Nu ska Unicode, den organisation som hanterar emoji-katalogen med över 3 000 officiella symboler, ta del av förslaget. Bland de krav som ställs är att den ska anses vara nödvändig, att den avviker från det aktuella utbudet, att den väntas få en omfattande spridning och att budskapet är tydligt.

– Avsikten med en emoji som beskriver förlåtelse är att bygga broar mellan människor, precis såsom Halonen har gjort såväl under sin tid som president som i sin senare verksamhet, säger Tuomo Pesonen.

Skulle förlåtelse-emojin väljas in betyder det att den kan finnas tillgänglig hösten 2021.

Historien om förlåtelse-emojin har väckt stor medial uppmärksamhet internationellt och har nått över två miljoner människor i sociala medier, enligt pressmeddelandet

Fakta: Kampanjen Forgivemoji

Den startades på initiativ av evangelisk-lutherska kyrkan i Finland hösten 2019.

I kampanjen deltar också bland andra CMI, Helsingfors diakonianstalt, ClearChannel, kommunikationsbyrån Kaiku Helsinki, Kyrkans utlandshjälp, Helsingfors kyrkliga samfällighet och Finska missionssällskapet.

Tusentals förslag från olika håll i världen kom in via sociala medier och på hemsidan forgivemoji.com.

Källa: Evl.fi