Det beslutade Svenska kyrkans unga

Ungdomar i Skara stift och övriga 12 distrikt samlades till digitalt årsmöte. Foto: Svenska kyrkans unga i Skara.

I helgen höll Svenska kyrkans unga sitt årsmöte. En skrivelse om pedofili skapade debatt och årsmötet gick emot styrelsens förslag.

Totalt samlades 123 röstberättigade till små läger i sina distrikt. De loggade gemensamt in till årsmötet som var digitalt.

–  Det blev en riktigt professionell sändning. Det var riktigt bra debatter och roligt att få träffa hela organisationen, säger förbundsordförande Clara Olsson.

Digitalt möte ett test

Årsmötet hölls digitalt främst av ekonomiska skäl. Förbundet har liksom många andra ungdomsorganisationer fått minskat statligt anslag och väntar sig att bidraget kan minska ännu mer i framtiden.

–  Det här var lite av ett test för att se om det går att göra ett bra möte digitalt. Det gjorde det. Men nästa år blir det ett fysiskt möte i Luleå stift. Det ser vi fram emot och sedan får vi utvärdera och se hur vi ska fortsätta framöver.

Alice Andreasson (till väntster) ledde sändningarna under Svenska kyrkans riksårsmöte. Hon hade hjälp i soffan av förbundsordförande Clara Olsson och vice förbundsordförande Noa Edwardsson.

På årsmötet valdes fem nya styrelseledamöter och en verksamhetsplan för 2025 antogs. Den innehåller bland annat en satsning på jubileumsåret ”Det ekumeniska året” och på kyrkovalet.

Ny lärandesatsning på GT

Organisationen ska också avsluta sitt fördjupningsprojekt om treenigheten nästa år och redan nu verkar det vara klart vad som blir nästa lärandesatsning. En motion om att ge förbundsstyrelsen i uppdrag att utreda om och hur Svenska kyrkans unga kan fördjupa sig i Gamla testamentet röstades igenom av årsmötet.

–  Det blir jättespännande att få lyfta en del av Bibeln som man som ung kanske inte får möta så ofta i vanliga fall, säger Clara Olsson.

Ville inte ändra om pedofili

Mest diskussion orsakade styrelsens propositionshäfte med förslag om att häva en del tidigare skrivelser och beslut. Det mesta, som att inte längre sträva efter ett mandat i kyrkomötet, gick igenom. Men en sak gick årsmötet inte med på. En formulering om att delta i samhällsdebatten om barns rättigheter och skydd mot pedofili från 1999 ville styrelsen häva eftersom lagstiftningen på området i dag ser annorlunda ut.

–  Det väckte mycket diskussion och årsmötet ville gärna ha kvar den skrivningen. Det är inget som styrelsen hade något emot, säger Clara Olsson.

Hoppade i ån för pengar

Roligast på mötet tyckte hon personligen var en insamling till Act Svenska kyrkans katastrofhjälp. I utbyte mot donationer skulle styrelsen göra olika utmaningar, som att bada i Fyrisån och gestalta Bibelverser.

–  Det var väldigt roligt. Framför allt var det roligt att vi nådde vårt insamlingsmål som var 15 000 kronor.

Fakta: Svenska kyrkans unga

Har 9 483 medlemmar som är mellan 0 till 30 år samt 1 462 stödmedlemmar över 30 år.

Finns i 13 distrikt (motsvarande Svenska kyrkans stift) och har 186 aktiva lokalavdelningar

Årsmötet hölls digitalt 8-10 augusti