Act Svenska kyrkans årliga fastekampanj inbringade i år 36,9 miljoner kronor.
– Det är närmare 200 000 kronor mer än föregående år och det är väldigt bra. Vi är jättenöjda, säger Eva Pérez Järnil, projektledare för fasteaktionen.
Nådde inte målet
Målet för fasteaktionen var 39 miljoner kronor. Det saknades alltså drygt 2 miljoner för att nå dit.
– Målet sattes tidigt förra året. Det är svårt att veta hur samhället kommer se ut. Nu har vi haft en svårare ekonomisk situation. Och vi sätter alltid ett lite sporrande mål för oss att jobba mot tillsammans.
Eva Pérez Järnil säger att en faktor som påverkar resultatet är hur många månadsskiften som infaller under den sex veckor långa kampanjperioden, från fastlagssöndagen till palmsöndagen. Varje månadsskifte får Act Svenska kyrkan cirka 2,5 miljoner kronor genom månadsgivare.
– I år inföll kyrkoåret så att det var två månadsskiften. Förra året var det tre. Med tanke på det och att resultatet ändå var bättre än förra året är vi nöjda.
Kreativt i församlingarna
En viktigt del av fasteaktionen är insamlingar i Svenska kyrkans församlingar. Temat för årets fasteaktionen var Dela lika och rädda liv. I kampanjen fick majs symbolisera allas rätt till mat, något som sporrade församlingarnas kreativitet, säger Eva Pérez Järnil.
– Det har många tagit fasta på det. De har poppat popcorn och sålt och några har använt majskolv för att göra en gåvobarometer, där en kolv har motsvara en viss summa pengar.
Mer traditionella insamlingsmetoder, som brödbak och sopplunch, har också använts. Och de senaste årens trend med att ge en gåva mot en utmaning, som att kyrkoherden badar isvak, har fortsatt.
Cyberattacken som drabbade Svenska kyrkan i slutet av förra året, påverkade också fasteaktionen. Eva Pérez Järnil säger att det gjorde det svårt för Act Svenska kyrkan att få ut information i förväg och svårare för församlingarna att komma åt material till sina insamlingsaktiviteter.