Det blev resultatet för årets fasteaktion

Eva Pérez Järnil är projektledare för årets fastekampanj, som har temat Dela lika och rädda liv. Majsen som symboliserat rätten till mat, har varit inspirationskälla för församlingarna i deras insamlingsarbeten. Foto: Ikon/Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkans fasteaktion samlade in 36,9 miljoner kronor, en liten ökning från föregående år. Cyberattacken försvårade förarbetet, men projektledare Eva Pérez Järnil är nöjd med resultatet.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Eva Pérez Järnil är projektledare för årets fastekampanj, som har temat Dela lika och rädda liv. Majsen som symboliserat rätten till mat, har varit inspirationskälla för församlingarna i deras insamlingsarbeten. Foto: Ikon/Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkans årliga fastekampanj inbringade i år 36,9 miljoner kronor.  

– Det är närmare 200 000 kronor mer än föregående år och det är väldigt bra. Vi är jättenöjda, säger Eva Pérez Järnil, projektledare för fasteaktionen. 

Nådde inte målet

Målet för fasteaktionen var 39 miljoner kronor. Det saknades alltså drygt 2 miljoner för att nå dit. 

– Målet sattes tidigt förra året. Det är svårt att veta hur samhället kommer se ut. Nu har vi haft en svårare ekonomisk situation. Och vi sätter alltid ett lite sporrande mål för oss att jobba mot tillsammans.

Eva Pérez Järnil säger att en faktor som påverkar resultatet är hur många månadsskiften som infaller under den sex veckor långa kampanjperioden, från fastlagssöndagen till palmsöndagen. Varje månadsskifte får Act Svenska kyrkan cirka 2,5 miljoner kronor genom månadsgivare. 

– I år inföll kyrkoåret så att det var två månadsskiften. Förra året var det tre. Med tanke på det och att resultatet ändå var bättre än förra året är vi nöjda. 

Kreativt i församlingarna

En viktigt del av fasteaktionen är insamlingar i Svenska kyrkans församlingar. Temat för årets fasteaktionen var Dela lika och rädda liv. I kampanjen fick majs symbolisera allas rätt till mat, något som sporrade församlingarnas kreativitet, säger Eva Pérez Järnil. 

– Det har många tagit fasta på det. De har poppat popcorn och sålt och några har använt majskolv för att göra en gåvobarometer, där en kolv har motsvara en viss summa pengar. 

Mer traditionella insamlingsmetoder, som brödbak och sopplunch, har också använts. Och de senaste årens trend med att ge en gåva mot en utmaning, som att kyrkoherden badar isvak, har fortsatt. 

Cyberattacken som drabbade Svenska kyrkan i slutet av förra året, påverkade också fasteaktionen. Eva Pérez Järnil säger att det gjorde det svårt för Act Svenska kyrkan att få ut information i förväg och svårare för församlingarna att komma åt material till sina insamlingsaktiviteter.    

Fakta: Fasteaktionen

Så här mycket har fasteaktionen gett de senaste åren:

2018: 31,6 miljoner kronor

2019: 30,6 miljoner kronor

2020: 24,5 miljoner kronor

2021: 24,4 miljoner kronor

2022: 61,6 miljoner kronor

2023: 36,8 miljoner kronor

2024: 36,9 miljoner kronor