Missnöjda elever i Arjeplog: Vill ha skolavslutningen i kyrkan

Arjeplogs kyrka. Lilla bilden: Kristina Andersson, församlingsherde. Foto: Wikimedia och privat

Högstadieelever på Kyrkholmsskolan i Arjeplog är inte nöjda med skolans beslut att hålla avslutningen i skolan istället för i kyrkan. Trots elevernas protester står skolan fast vid sitt beslut.

Det var under pandemin som den långa traditionen att fira skolavslutningen i kyrkan ändrades för majoriteten av eleverna på Kyrkholmsskolan i Arjeplog. Numera avslutas skolåret i klassrummen istället.

De senaste två åren har det gjorts ett undantag för niorna som efter påtryckningar får fira sin skolavslutning i kyrkan tillsammans med föräldrar, släkt och vänner.  Så blir det även i år.

Trots protester och påtryckningar från övriga elever står skolans rektor fast vid beslutet.

– Vi har fattat det här beslutet utifrån synpunkter från elever och personal, säger Helene Lindberg till SVT Norrbotten.

Skolan är en "diktatur"

Men eleverna är besvikna.

– Det är riktigt ledsamt att vår rektor Helene Lindberg vägrar lyssna på oss elever, säger Mira Nordin i klass 7, till SVT.

– Skolan är som en diktatur, säger en annan elev.

I samband med SVT:s rapportering visade dessutom 55 av 60 högstadieeleverna sitt missnöje genom att lämna skolan och samlas i kyrkan.

Omtyckta skolavslutningar i kyrkan

Kristina Andersson, församlingsherde i Arjeplog, bekräftar för Kyrkans Tidning att beslutet bottnar i en del synpunkter som skolan tagit emot.

- Det finns elever som tycker att det blir väldigt jobbigt när det blir så många i kyrkan. Alla klarar inte av när det blir en stor händelse med mycket folk.

I övrigt har skolavslutningar i kyrkan varit väldigt omtyckta i Arjeplog.

- Det är den vackraste lokalen vi har som rymmer så många. Det har varit en tradition att mormor och morfar kan komma.

Skolan bestämmer

Enligt Kristina Andersson har församlingen inte haft någon dialog med skolan.

- Nej, absolut inte. Det där lägger vi oss inte i. Vi ska ju ha en skolavslutning med niorna.

Vad tänker du om att eleverna protesterat och verkligen vill vara i kyrkan?

- Det är jättefint, men samtidigt vill jag inte lägga mig i. Skolan måste få känna vad som är bäst gentemot alla elever. Så är det.

Tidigare såg det annorlunda ut. Före pandemin var det tre skolavslutningar varje år i kyrkan:  årskurs 1-3, årskurs 4-6 och årskurs 7-9.

- Sedan ville gymnasiet också ha sina skolavslutningar i kyrkan. Men nu har gymnasiet lagt ner här, så förra året var det sista, berättar Kristina Andersson.

Högtidligt och tradition

Varför just niorna får ha kvar sin skolavslutning i kyrkan kan Kristina Andersson inte svara på. Men hon konstaterar:

- Det är klart att det är lite mer högtidligt och en tradition. Även om man inte kommer söndagar klockan 11 så tror jag att arjeplogarna verkligen tycker om sin kyrka. Den ligger väldigt centralt och det har alltid varit så att man tågar från skolan till kyrkan med flaggor. Det syns, hörs och märks i hela samhället.