Om inställningen till vigsel av samkönade
Inför detta kyrkomöte har flera motionärer föreslagit att en positiv inställning till att viga par av samma kön ska vara ett krav för prästvigning, och för att präster inte ska bli avkragade för diskriminering. Förtroendevalda vill reglera sådant som biskoparna beslutar om i dag och som inte detaljregleras i kyrkoordningen.
Fungerar den gemensamma ansvarslinjen?
– Vi har ju dessa två, vigningstjänsten och de förtroendevalda, och ett gemensamt ansvar. Det är ett väldigt robust system. Om de båda motarbetar varandra fungerar det inte, men det får förstås förekomma spänningar.
– I ett domkapitel finns tre perspektiv, vigningstjänstens, de förtroendevaldas och den juridiska expertisens. De perspektiven skaver ibland mot varandra, och det ska de göra. Genom skavet når domkapitlet ett gemensamt beslut, spänningarna leder framåt. Men det finns också spänningar som är destruktiva.
– Att vi har en stark förtroendevald grupp, det är i linje med vad det är att vara en luthersk och episkopal kyrka. Det är en livskraftig och robust ordning som tjänar kyrkan väl. När spänningar uppstår är det bådas ansvar att det blir en produktiv spänning, där det gemensamma uppdraget står är vägledande. uppdrag. Det är viktigt att vi inte är upptagna med självbespegling, det är en fara för kyrkan.
Hur tycker du att samtalsklimatet är i kyrkan?
– Det är ett råare samtalsklimat i samhället och det spiller över till kyrkan. Det tycker jag inte är så bra. Men konstruktiv kritik är något annat än rättshaveri, felfinnande och förtäckt kvinnohat. Det är vårt ansvar att lyfta samtalet så att vi får en bra idédebatt.
– Det gäller att vi för goda samtal utifrån sanning och grundläggande fakta, och att vi talar om sak i stället för person. För även kyrkan har blivit en spelplan för populism och politisering och politisering utifrån.
Även kyrkan har blivit en spelplan för populism och politisering och politisering utifrån.
– Många gånger när kyrkan har sagt något som någon ogillat, sägs det att kyrkan blivit politisk och framförallt vänsterpolitisk. Och det även i fall när kyrkan har gått emot vänsterpolitik. Det är en politisering som läggs på kyrkan utifrån, och ibland är vi så dumma att vi tror på den själva.