Fastekampanjen drog in 24,4 miljoner

I år samlades lika mycket pengar in som förra året, över 24 miljoner kronor. Det är runt 6 miljoner mindre än året innan pandemin. Eva Pérez Järnil är insamlingschef på Act Svenska kyrkan. Foto: True North, Ikon

Resultatet av Act Svenska kyrkans fastekampanj blev i år 24,4 miljoner kronor. Kollekterna har minskat till följd av pandemin, samtidigt har det privata givandet ökat.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
I år samlades lika mycket pengar in som förra året, över 24 miljoner kronor. Det är runt 6 miljoner mindre än året innan pandemin. Eva Pérez Järnil är insamlingschef på Act Svenska kyrkan. Foto: True North, Ikon

– Vi tycker att resultatet är bra med tanke på situationen. I år påverkades hela fasteinsamlingen av pandemin, förra året påverkades bara halva, säger insamlingschef Eva Peréz Järnil.

Förra året samlades 24,5 miljoner kronor in. Året innan pandemin, 2019, blev resultatet 30,6.

Vad beror årets förhållandevis bra resultat på?

– Vi har inte hunnit analysera i detalj ännu eftersom det är i dag som vi stänger inräkningen av pengarna. Men kollekter har inte varit möjliga i samma utsträckning så det är inte det.

– Dels har det privata givandet ökat, och vi har fått en del större privata gåvor. Dels har anslagen fortsatt vara högre än tidigare år.

Fastekampanjen och den efterföljande inräkningen pågår alltid lika många dagar. Förra året föll den perioden över tre månadsskiften vilket gjorde att gåvorna från månadsgivare räknades med tre gånger i insamlingsresultatet. I år föll perioden över två månadsskiften.

– Det som dras från månadsgivare nu i helgen kommer inte att räknas med. Trots det, och att hela kampanjen i år påverkades av pandemin, kom vi upp i samma resultat som förra året, säger Eva Peréz Järnil.

Fakta: Fastekampanjen 2021

Act Svenska kyrkans fastekampanj hette i år "Under samma himmel".

Pengarna går till att minska den extrema fattigdom som ökat under coronapandemin.

Fasteaktionen började den 14 februari och avslutades den 28 mars. Resultatet fortsatte att räknas in fram till den 30 april.