Förhoppningen: Utvärdera dopkampanjen

Elisabeth Sandlund och Berth Löndahl

Elisabeth Sandlund och Berth Löndahl har tillsammans skrivit “Teologisk utvärdering av dopkampanjen” till kyrkomötet. Foto: Marcus Gustafsson och Mikael M Johansson

“Har de tagit till sig att det är på riktigt?”, undrar Elisabeth Sandlund, kyrkomötesledamot för Frimodig kyrka, som vill se en teologisk utvärdering av dopkampanjen.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Elisabeth Sandlund och Berth Löndahl

Elisabeth Sandlund och Berth Löndahl har tillsammans skrivit “Teologisk utvärdering av dopkampanjen” till kyrkomötet. Foto: Marcus Gustafsson och Mikael M Johansson

Kyrkomötet sa nej till motionen om teologisk utvärdering av dopkampanjen, som utskottet ville.

Elisabeth Sandlund, Frimodig kyrka (FK), skrev tillsammans med Berth Löndahl motionen “Teologisk utvärdering av dopkampanjen”. De uppmanade till att det ska utvärderas om personer som tagit del av Svenska kyrkans dopkampanj har förstått vad ett dop verkligen innebär.

Elisabeth Sandlund undrar om de som sett och läst kampanjen förstår den teologiska innebörden av dopet. 

– Reklamfilmerna som fanns på nätet var jättefina och aptitretande. Men vill man veta mer om dop så får man torftig information. Har de tagit till sig att det är på riktigt?

Kompletteras med frågor om teologisk innebörd

I slutet av april avslutades Svenska kyrkans dopreklamkampanj. Tanken bakom kampanjen, som beslutats av kyrkomötet, var att sprida information om och uppmuntra till fler dop. 

Analysföretaget Novus har intervjuat 1 000 personer för att se hur kampanjen tagits emot. Men Elisabeth Sandlund anser att den utvärderingen hade kunnat kompletteras med frågor om de intervjuade hade tagit till sig den teologiska innebörden av ett dop. Hon anser bland annat att kampanjen fick det att låta som att det inte spelar roll var dopet genomförs.

– Men det gör det. Man blir döpt in i Kristi kyrka. Kommer vuxna till prästen så kommer prästen berätta att dopet oftast är i en kyrka och då blir det dubbla budskap. Vad som står på sajten och vad som sägs.

Väcker varma känslor

Under tisdagens debatt i kyrkomötet anförde Anna-Karin Westerlund, ledamot i utskottet som behandlat motionen och representant för Borgerlig allians (BA), att utskottet föreslår att motionen ska avslås.

– En utvärdering pågår redan och frågan kan vara relevant längre fram men den är för tidigt väckt. Dopet är viktigt och vi vill att djupet med dopet lyfts fram, säger hon.

I utskottets betänkande står det bland annat att kampanjen väckte varma känslor och nyfikenhet. Det håller Elisabeth Sandlund med om och hon var inställd på att motionen skulle avslås av utskottet. Hon valde ändå att tala för motionen.

– Jag tycker att det överhuvudtaget är bra att utvärdera för att ha kunskap inför framtiden.

HÄR hittar du fler artiklar om kyrkomötet 2023