Församlingstidning prisad på publishinggalan

Linnéa Malmborg, redaktör och kommunikatör i Järna-Vårdinge pastorat, fick ta emot pris i kategorin medborgartidningar för församlingstidningen Kyrkobladet på Publishinggalan. Foto: Järna-Vårdinge pastorat

Järna-Vårdinge pastorats församlingstidning Kyrkobladet har vunnit Publishingpriset. Det är tidningens tredje vinst i tävlingen. "Det känns nästan obegripligt" säger redaktör Linnéa Malmborg. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Linnéa Malmborg, redaktör och kommunikatör i Järna-Vårdinge pastorat, fick ta emot pris i kategorin medborgartidningar för församlingstidningen Kyrkobladet på Publishinggalan. Foto: Järna-Vårdinge pastorat

Kyrkobladet i Järna-Vårdinge pastorat, Strängnäs stift, har vunnit guld i Publishingpriset 2023. Vinsten är i kategorin medborgartidningar. 

– Det känns otroligt, obegripligt nästan. Det är ett bevis på att jag gör en bra produkt, säger Linnéa Malmborg som är kommunikatör i pastoratet och redaktör för tidningen. 

Vill vara synlig i andlig bygd

Kyrkobladet utkommer med fyra nummer per år och delas ut till alla hushåll i pastoratet. 

– Jag vill nå de som inte vanligtvis kommer till kyrkan. Publikationen ska skapa igenkänning, kunskap om kyrkan och göra att kyrkan blir en synlig aktör i samhället. 

– Den skapar en dialog kring existentiella frågor. Det här är en andlig bygd, med en mängd olika trosinriktningar. Då känner vi som kyrka att vi också ska visa upp vad vi gör.  

Tidning med brett innehåll 

I varje nummer finns intervjuer med lokalpersonligheter, inblickar i kyrkans verksamhet och anställdas vardag, reportage om existentiell hälsa och teologiska betraktelser. 

– Det är en ganska påkostad tidning, jag lägger ned mycket på trycket och pappret så att det ska känns som en tidskrift eller magasin, säger Linnéa Malmborg. 

Materialet till tidningen görs i huvudsak av hennes själv, men hon tar också hjälp av frilansare för illustrationer och professionella bilder. Med distributions- och tryckkostnad, men utan Linnéa Malmborgs arbetstid, kostar ett nummer cirka 50 000-70 000 kronor. 

Flerfaldig vinnare

I Publishingpriset bedöms en tidnings text, design, trep (trycksaken som fysisk produkt) och visuella komponenter. Poäng delas ut i de olika kategorierna och de som fått flest poäng går sedan till final. Deltagare anmälare själva de produkter som bedöms i tävlingen. 

– För mig har det varit ett sätt att se om produkten är tillräckligt bra. Det blir en morot för mig. Det är en kvalitetsbedömning och ett prestigefullt pris just för att det är en jury som gör bedömningen, säger Linnéa Malmborg. 

Förra året vann Kyrkobladet silver i Publishingpriset. Året innan dess guld. I år var det nummer 1 2023 som bedömdes av juryn. 

– Det omslaget är jag extra nöjd med för det är skräddarsytt av en ung illustratör, som varit med i ungdomsverksamheten i en församling där jag jobbat tidigare. Hon har illustrerat församlingens alla olika verksamheter, en myllrande församling.