Konfirmanderna upplevelse: Tråkigt
Hon har också forskat om hur konfirmander upplever gudstjänsten. De ser den som tråkig, och många känner sig otrygga: de vet inte hur de ska bete sig, när de ska stå eller sitta. Ännu allvarligare är kanske att de känner sig främmande för själva budskapet.
– Jag pratar med konfirmander som ser bibelberättelserna som sagor och Jesus enbart som en historisk person. Har någon hjälpt dem att förstå Bibeln och Jesus på ett annat sätt?
Hon menar att yngre idag inte socialiseras in i gudstjänstlivet. Konfirmander har ofta egna samlingar och gudstjänster, och kommer därför aldrig in i rytmen att fira gudstjänst på söndagen. När konfirmandtiden är över så slutar man.
– Jag tycker mig se att gudstjänstfirandet är väldigt generationsindelat.
Ett stort glapp
Hon har också intervjuat körmedlemmar, som deltar i gudstjänster när kören är med. Till skillnad från konfirmanderna är dessa trygga med hur de ska uppträda, men de delar främlingskapet. Det är som de stora orden och liturgin inte berör dem.
– När man pratar med präster och kyrkomusiker så har de ambitionen att alla ska känna sig delaktiga, men det verkar inte ske. Glappet är stort.
Hon skulle vilja se ett samtal om huvudgudstjänsten verkligen måste vara centrum i Svenska kyrkans liv. Hon tycker det är problematiskt att små församlingar idag måste fira huvudgudstjänst, då det slukar stora resurser men når få människor
– Om man istället skulle skriva att Jesus är centrum istället för gudstjänsten, då skulle man kunna samlas kring det och mer välja vad man lägger sina resurser på, säger hon.
"Som det är nu förnekar man majoritetens kyrkliga identitet"
Även Per Pettersson, professor i religionssociologi vid Karlstads universitet, har forskat om gudstjänster och om hur kyrkomedlemmar uppfattar dem. Den kontakt som vanliga medlemmar har med kyrkan är sällan besök på huvudgudstjänsten, utan sker vid särskilda tillfällen som dop, vigslar och begravningar eller vid jultid. Per Pettersson menar att när huvudgudstjänsten görs till norm så bidrar det till att fjärma människor från kyrkan.
– Om du går några gånger till operan varje år, så kan du säga att du är en operabesökare. Men de som deltar några gånger varje år i en gudstjänst, de säger inte att de är gudstjänstbesökare. Det borde de kunna göra.
I grunden handlar det om identitet, menar Per Pettersson. För att vara en god medlem i Svenska kyrkan måste man gå till gudstjänst på söndag, vilket för de allra flesta inte är aktuellt. Han vill därför lägga betoningen på dopet istället för söndagens huvudgudstjänst.
– Som det är nu förnekar man majoritetens kyrkliga identitet. Kyrkan borde öppna upp för fler sätt att identifiera sig med kyrkan, och det kan göras med bas i dopet, säger han.
Modéus: Bygger på att människor är på plats
Fredrik Modéus är kanske den biskop som mest profilerat sig som förkämpe för ett rikt gudstjänstliv. För honom finns det inget alternativ till att behålla gudstjänsten, där Ordet förkunnas och sakramenten förvaltas, som centrum. Kyrkan definieras av att det är en gudstjänstfirande gemenskap.
Gäller det även om ingen går till gudstjänsten?
– Det bygger på att människor är på plats, vi ska inte hamna i den ensamme prästen som firar mässan själv, utan det handlar om att människor står inom räckhåll för Ordet och sakramentet.
Han målar en bild av Svenska kyrkan som ett örike. På varje ö i en församling kan det utföras viktiga insatser, inom diakoni, barnverksamhet eller soppluncher. Men om det inte finns ett fastland att relatera till så finns det inget som knyter ihop öarna.
– Fastlandet är den gemensamt firade gudstjänsten, den som är generationsöverskridande och som samlar människor. Den har förutsättningar att hålla ihop öriket. En sopplunch eller barnrytmik kan vara hur bra som helst, men det håller inte ihop en församling så att det blir en kyrka.