Så många kyrkor och bönhus finns det

Stefan Gelfgren

Stefan Gelfgren har tagit fram en karta som visar på Evangeliska fosterlandsstiftelsens (rött), den laestadianska rörelsens (lila) Svenska Missionsförbundets (grönt) och Pingströrelsens (gult) utbredning i Norrland.

Stefan Gelfgren är docent i religionssociologi och lektor i religionsdidaktik vid Umeå universitet. Han har sammanställt en digital karta över alla bönhus och kyrkor i Luleå stift.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Stefan Gelfgren

Stefan Gelfgren har tagit fram en karta som visar på Evangeliska fosterlandsstiftelsens (rött), den laestadianska rörelsens (lila) Svenska Missionsförbundets (grönt) och Pingströrelsens (gult) utbredning i Norrland.

Stefan Gelfgren har tidigare studerat väckelserörelser i Sverige och skrev 2003 sin doktorsavhandling om Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen (EFS). Han har också arbetat med digitala verktyg och i kartläggningen av bönhusen fick han kombinera båda sina intressen. 

– När man pratar om ett bibelbälte i Sverige är det vanligtvis det i Jönköpingstrakten som man refererar till. Men jag bor i norr och har viss koll på den kyrkliga geografin och har hört att det ibland refereras till ett bibelbälte här också. 

1 150 bönhus och kyrkor 

För att visa på hur det faktiskt ser ut så har Stefan Gelfgren samlat in data från Länsstyrelsen i Västerbotten, Skellefteå museum, Norrbottens museum och Svenska kyrkan. Med hjälp av Humlab på Umeå universitet har han sedan lagt in alla bönhus och kyrkor i Luleå stift på en digital karta. Totalt blev det 1 150 stycken.

– Om man fokuserar på de stora rörelserna så kan man se att EFS framför allt är starkt längst norrlandskusten från den sydliga delen av stiftet upp till Skellefteå-Piteåtrakten. Kommer man längre upp, och längs den svensk-finska gränsen, är det i stället den laestadianska rörelsen som dominerar. Sedan finns en gren från Umeåtrakten och in mot Lyckseletrakten som är mer Pingst- och Missionsförbundsbetonad. 

Karta

Kartan är fortfarande i ett utvecklingsstadium, men finns publicerad på Umeå universitets hemsida. Stefan Gelfgren hoppas få allmänhetens hjälp för att komplettera den.

Vill ha allmänhetens hjälp

Kartan är fortfarande i ett utvecklingsstadium, men finns publicerad på Umeå universitets hemsida. Stefan Gelfgren vill nu att allmänheten ska höra av sig och påpeka brister och lämna mer information. En sak han vill kunna visa i framtiden är vilka bönhus som är i bruk och inte. 

– Jag hoppas kunna få in slutdatum i de fall som det finns. Kartan visar nu på bönhustillväxten, men jag skulle också vilka synliggöra bönhusens tillbakagång. 

Vad hoppas du att kartan ska bidra med framöver?

– Förhoppningen är att väcka nya forskningsfrågor. Samtidigt känns det också angeläget att dokumentera de bönhus som finns medan de ännu är kvar och medan det finns folk som minns. För det finns en tendens att bönhus säljs, läggs ner eller att man flyttar ihop föreningar. 

Stefan Gelfgren har också haft kontakt med kollegor från Norge, Finland och Danmark. 
– Nästa steg är att få in data från övriga nordiska länder, så vi kan jämföra bönutveckling och den religiösa geografin i de olika nordiska länderna.