Stiften väljer olika vägar för etisk vägledning

Illustration: Camilla Andersson

Codex ethicus – hyllvärmare, levande dokument eller bortvalt till förmån för annat etiskt arbete?

Stiften har valt olika vägar för etiska vägledningar för vigningstjänsten. I Växjö stift hålls arbetet levande på många olika sätt.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

9 kr per månad i tre månader

Få tillgång till alla på sajten (ord pris 125 kr/mån) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Illustration: Camilla Andersson

Med jämna mellanrum dyker frågan om codex ethicus relevans upp. Skulle hanteringen av en avkragad präst i Visby stift, som 2015 åter blev påkragad med stor uppmärksamhet som följd, sett annorlunda ut om stiftet haft en codex?

Kunde händelseutvecklingen med den avkragade biskopen kunnat ta en annan vändning om stiftet valt att fastställa en vägledning som också efterlevdes?

Vid en genomläsning av ett antal texter, återkommer tanken om att de etiska dokumenten ska värna förtroendet för präster och diakoner i Svenska kyrkan. Vägen dit ser olika ut och det finns inget som reglerar eller kräver att en codex ethicus måste finnas.

I en biskops ämbetsansvar med tillsyn över präster och diakoner och i ansvaret som andlig väg­ledare, pastor pastorum et diaconorum, ingår dessa frågor och åtta stift har valt att fastställa en codex ethicus. I Luleå stift reviderades den 2019 och i Växjö stift antogs en uppdaterad version så sent som för drygt ett år sedan.

– Den tidigare codex ethicus utfärdades 2011 av min företrädare efter hörande av ­prostmötet. På tio år har mycket hunnit hända både i samhället och kyrkan och de förändringarna innebär att nya problemställningar dykt upp, säger biskop Fredrik Modéus.

Är det något särskilt du tänker på?

– Framförallt inom området sociala medier har utvecklingen gått väldigt fort. Men en codex ethicus omfattar så klart fler områden, och syftet är alltid detsamma: en uttolkning av vigningslöftena som vägledning för att förebygga sådant som kan gå fel.

– Det är en svår avvägning i en codex ethicus att vara både specifik och generell. Om vägledningen blir för allmän betyder den inget, men den får heller inte vara alltför specifik.

Hur gick arbetet med att fastställa Växjös codex ethicus till?

– Jag tror mycket på delaktighet och hade under en tid kontraktskonvent då präster och diakoner samlades för att reflektera tillsammans. Där togs avstampet och därefter skrev jag en text som jag skickade ut för genomläsning av prostarna och några till innan jag sedan antog den.

– Det här är ett tidsdokument som hjälper oss att tänka kring hur vi ska vara mot varandra. Vi måste ha reflekterat i förväg för att handla på ett sätt som är gott och rätt.

Vilken skillnad gör codex ethicus i praktiken?

– Präster och diakoner vet att den finns, det är viktigt i sig. Men den har också en faktisk betydelse. Prostarna i Växjö stift har i uppdrag att aktualisera den i något sammanhang minst en gång per år. Kyrkoherdarna använder den i präst- och diakonsamlingar och den tas upp i olika sammanhang med blivande präster och diakoner.

– Varje gång en ny präst eller diakon kommer till stiftet skickar jag brev med vigningstjänstens bönbok Dröja vid källorna, våra gemensamma framtidsbilder och ett exemplar av codex ethicus. I brevet finns också en inbjudan till ett samtal med mig. Allt arbete med ­codex ethicus handlar om att vi måste påminna oss, så att den verkligen blir ett levande dokument.

Varför är det bara vignings­tjänsten som omfattas av ­codex  ethicus?

– Därför att det handlar om en uttydning av de löften som präster och diakoner avger.

Kan du ge ett exempel som tagits upp utifrån denna codex?

– Kan en präst eller diakon ha ett politiskt uppdrag? Ja, om det sköts klokt. Vissa frågor kan slås fast någorlunda entydigt medan andra frågor är mera av å ena ­sidan, å andra sidan.

Hur tänker ni i biskopsmötet kring codex ethicus?

– Biskopsmötet har valt bort en gemensam codex ethicus. Det är bättre att varje stift tar fram sin egen. En codex ethicus är ju inte en rättskälla, utan en vägledning för gemensam reflektion i ett stift. Naturligtvis finns codex ethicus med i samtalet i våra domkapitel, men vi är noga med att hålla isär den från rättskällor som ligger till grund för bedömningar i domkapitelärenden, ­säger Fredrik Modéus.

Lunds stift är ett av de stift som valt att inte ha någon codex ethicus, men som icke desto mindre arbetar mycket med etiska frågor, enligt biskop Johan Tyrberg.

Hur går det till rent praktiskt att hålla frågorna levande i Lunds stift?

– Vi brukar träffa studenterna på Svenska kyrkans utbildningsinstitut och bland annat prata om att man alltid är en representant för kyrkan och för ämbetet.

– I samband med vigning pratar vi om innebörden i löftena och om det ömse­sidiga ansvaret. Det sistnämnda menar jag ligger i biskopens uppmaning att ”ta emot dem som Kristi sändebud!” och det faktum att församlingen stämmer in i förbön för de nyvigda. Vid möten med diakoner och präster tas olika aktuella frågor upp till samtal, säger Johan Tyrberg.

– Vi planerar att utveckla detta vid antagning och i stiftsgruppen med avseende på att privat­livet för en vigd endast i begränsad omfattning kan betecknas som privat.

Lisa Sjöstrand är stiftsjurist i Uppsala stift, som saknar codex. Hon berättar att etiska frågor blir aktuella till exempel i tillsyns­ärenden gällande präster och diakoner i domkapitlet eller i samband med visitationer.

– I domkapitlet kan diskussionerna ta avstamp i vigningslöftena och den uttolkning av vad dessa innebär i praktiken som bland annat finns i biskopsbrevet ”Kallad till diakon och präst i Svenska kyrkan”, säger hon.

Fakta: Detta är codex ethicus

  • En vägledning i form av ett dokument som visar på etiska förhållningssätt och råd där präster och diakoner ställs ­inför utmaningar.
  • Inte juridiskt bindande utan uttrycker yrkesetik, främst för sådant som inte regleras i kyrkoordning, avtal eller lagstiftning.
  • I en biskops uppdrag ingår att utifrån vigningslöftena ge just vägledning och utöva ­tillsyn. Ett sätt är att formulera en codex ethicus som också förtydligar förväntningar som finns på präster och diakoner.
  • Förväntningarna omfattar även biskopen själv som förväntas leva enligt råden i codex ethicus. Också en biskop ställs inför dilemman som riktlinjerna ger vägledning i.
Så säger ansvariga i stiften
1. Har ni en codex ethicus? Om ja, när antogs den?
2. Om ja, vad bidrar den med? Om nej, varför inte?

Fakta: Härnösands stift

1 Ja, Härnösands stift har etiska riktlinjer för vigningstjänsten ­antagna av domkapitlet, codex ethicus från 2009. Arbete pågår just  nu med att uppdatera dessa riktlinjer.

2 Riktlinjernas syfte är att, med utgångspunkt i vigningslöftena, uttrycka en yrkesetik och ge vägledning för sådant som inte regleras i kyrkoordningen, avtal eller lagstiftning. De ska stödja präster och diakoners professionella hållning, stärka lojalitet och ansvarskänsla inom vigningstjänsten och värna förtroendet från kyrkotillhöriga och allmänhet. Riktlinjerna kan också utgöra ett underlag för domkapitlets bedömning vid tillsynsärenden.

Fakta: Stockholms stift

1 Ja, antogs 2011.

2 Används i biskopens och domkapitlets tillsyn över diakoner och präster. En vägledning för alla präster och diakoner i Stockholms stift. Den består av etiska riktlinjer för alla präster och diakoner som arbetar eller bor i stiftet och som står under biskopens tillsyn.
Codex ethicus ska stödja prästers och diakoners professionella hållning, stärka lojaliteten och ansvarskänslan inom vigningstjänsten samt värna förtroendet från kyrkotillhöriga och allmänhet.
Codex ethicus har arbetats fram av biskopen tillsammans med kontraktsprostarna och har stämts av med kontraktsdiakonerna och de fackliga företrädarna.

Fakta: Lunds stift

1 Nej.

2 Efter en omfattande utredning för ett par år sedan beslutades det att i stället för att anta ett nedskrivet regeldokument skulle frågorna hållas levande i samband med konvent och i det kollegiala samtalet mellan kyrkoherdar och medarbetare. Det pågår ett arbete om hur vi ska arbeta med de etiska frågorna i stiftet.

Fakta: Västerås stift

1 Nej.

2
Det senaste präst- och diakonmötet, i september 2019, handlade om vad det innebär att vara präst och diakon i stiftet. Boken som skrevs till mötet heter Farligt, förankrat, förtroendefullt (Anna ­Segerbo, Putte Filipsson och Jonas Bromander). Därefter har prostarna haft ämnet uppe på kontraktskonventen, på så sätt har ­processen fortsatt. Boken handlar om att vara präst och diakon i Västerås i dag.

Fakta: Strängnäs stift

1 Ja, antogs 2010.

2 Den motsvarar en yrkesetisk kod som finns inom många yrkes­kategorier och är ett stöd för präster och diakoner vid tolkningen av vigningslöftena. Den är också användbar för andra som arbetar och verkar som förtroendevalda och ideella inom kyrkan. Codex ethicus bidrar till en samsyn på uppdraget inom vigningstjänsten, då den är beslutad av biskopen och förankrad i domkapitlet och i prost­mötet. Den är användbar vid tillsynsärenden som hanteras av domkapitlet. Även om det har gått några år sedan den antogs är den fortfarande användbar. Ska dock revideras, troligen under året.
Det är stiftsprosten och stiftsjuristen knuten till domkapitlet som ska arbeta igenom texten. Sedan ska den förankras på det sätt som biskopen anser lämpligt, innan han fastställer den nya utgåvan.

Fakta: Karlstad stift

1 Ja, antogs 2015.

2 Ett bra verktyg för att förtydliga och underlätta arbete och ­förhållningssätt för präster och diakoner.

Fakta: Göteborgs stift

1 Ja, från 2013 men dokumentet kommer att revideras och antas på nytt under våren 2022.

2 Codex ethicus är riktlinjer för tolkning av diakonens och prästens vigningslöften och är ett redskap för biskop och domkapitel i vägledning och utövning av tillsyn. Codex ethicus förtydligar de förväntningar som är rimliga att ställa på diakon och präst. Codex ethicus är ett dokument som visar på etiska förhållningssätt och som ger konkreta råd i ett antal frågor, där präster och diakoner ställs inför etiska utmaningar.

Fakta: Uppsala stift

1 Nej.

2 Det har varit uppe för diskussion i domkapitlet vid olika tillfällen men beslut har fattats att det inte funnits ett behov. 

Fakta: Visby stift

1 Nej.

2 Inget svar.

Fakta: Luleå stift

1 Ja, utfärdades av biskop Åsa Nyström den 25 april 2019. Innan dess fanns en från 2006 som dåvarande biskopen Hans Stiglund utfärdade tillsammans med prostmötet.

2 Luleå stifts codex ethicus vill förtydliga de förväntningar som finns på präster och diakoner. Dokumentet ska ge konkreta råd i ett antal frågor där vigningstjänsten kan ställas inför etiska utmaningar. Den bidrar med vägledning, ska stärka lojalitet och ansvarskänsla inom vigningstjänsten, värna förtroendet och vara till hjälp i stiftets tillsynsuppdrag, samt ge uttryck för en yrkesetik – främst för sådant som inte regleras i kyrkoordningen.

Fakta: Skara stift

1 Ja, antogs den 11 december 2013.

2 Den består av etiska riktlinjer som bidrar till stöd och vägledning för präster och diakoner i Skara stift. Revideras just nu.

Fakta: Växjö stift

1 Ja, gäller från den 12 januari 2021.

2 Fredrik Modéus skriver i inledningen: ”Dokumentet vill tjäna som vägledning för präster och diakoner i förhållande till allmänhet och församlingsbor, kollegor och andra medarbetare. Tanken är att codex ethicus ska stödja prästers och diakoners professionella hållning, stärka lojalitet och ansvarskänsla inom vigningstjänsten, värna förtroendet från kyrkotillhöriga och allmänhet samt vara till hjälp i biskopens tillsyn.”

Fakta: Linköpings stift

1 Nej.

2 Vigningslöftena är det centrala för vigningstjänstens sätt att orientera sig i denna typ av frågor. Linköpings stift har aldrig haft någon codex ethicus, och ingen tydlig längtan har hörts efter detta. Bedömningen har därför varit att vigningslöftena räcker.
Allt för mycket detaljregleringar skapar en känsla av att sammanhanget regelstyrs, vilket både riskerar att skapa oro och behov av ytterligare preciseringar. Codex ethicus har dessutom en oklar rättsstatus i Svenska kyrkan, vilket riskerar att skapa ytterligare oklarheter – inte minst i förhållande till domkapitel och överklagandenämnd.
Röster från dem som arbetat med codex ethicus antyder att det är själva processen med att ta fram dokumentet som är viktig, mer än själva dokumentet i sig.
Slutsatsen är i Linköpings stift  att vigningslöftena räcker som etisk riktlinje men också att det är viktigt att kontinuerligt föra samtal om dem, för att hjälpas åt att finna deras tillämpning i en föränderlig värld.