Västra Tommarps kyrka har blivit ett tidsdokument. Sedan tidigare har man funnit romanska kalkmålningar från 1100-talet under kalkfärgen. Och när kyrkan åter öppnades den fjärde advent efter en restaurering gjorde man det med en ny attraktion: välbevarade kalkmålningar från senmedeltiden.
– De har upptäckts nu, efter 600 år. Det är ganska häftigt faktiskt, säger Hanna Eriksson, konservator på Skånes målerikonservatorer, som fanns med som rådgivare då kyrkan skulle renoveras.
Det var i februari som kyrkan utanför Trelleborg skulle restaureras. När murare skulle snygga till en sprickbildning gick det inte bättre än att en bit av innertaket föll ner med ett stort brak. Kalkfärgen dolde en hemlighet – takmålningar från medeltiden.
– Allt som satt löst fick knackas bort och då upptäckte vi jättemycket, jättefint bevarade kalkmålningar under. De här är, tror vi, ifrån slutet av 1400-talet, säger Hanna Eriksson och fortsätter:
– Eftersom de var så välbevarade så bedömde vi att risken att ta fram så mycket vi kunde av de här målningarna var ganska liten.
Så med kalkhammare och kniv har man varsamt tagit fram dem i ljuset igen. Under tiden fick församlingsmedlemmarna i stället söka sig till grannkyrkorna. Att kyrkor har övermålad konst är inte ovanligt, men att kunna ta fram dem i så välbevarat skick är inte lika vanligt.
– Man kan nästan alltid utgå från är att det finns underliggande skikt och målningar. Men det är sällan de blottar sig på det här viset. Det är andra gången som jag har varit med om det, men första gången som vi har kunnat ta fram så mycket, säger Hanna Eriksson.
Både sprickorna och att målningarna är så välbevarade beror på en tidigare renovering, på 1970-talet, då man beströk taket med plastbaserad färg. Färgen stängde in fukt och orsakade en skiktning mellan sten och puts.
– Det var tur att renoveringen kom igång, för det hade kunnat släppa när som helst. Det hade kunnat braka ner.
Det hade kunnat släppa när som helst. Det hade kunnat braka ner.
Målningarna täcker tre av fyra valvkappor och är stora, nästan naturlig storlek. De föreställer dels jungfru Maria, dels några nordiska kungar. Sannolikt gjorda av samma konstnär. En tänkbar piktor skulle kunna vara en senmedeltida kyrkomålare från Skåne.
– Vi har tittat på stilen, och det finns vissa likheter med en mästare – alla de här som åkte omkring och målade var ju anonyma – det fanns en skola som man kallar för Everlövsmästaren, säger Hanna Eriksson.
För att målningarna ska bibehållas i fint skick kommer man att behöva hålla koll på luftfuktighet och den typen av yttre påverkan.
– Det sköts med ett styr- och kontrollsystem. Man kan inte bara stänga dörren och gå.
– De är jättestora. Jag ska inte säga att Maria är i full storlek, men nästintill. Jag har faktiskt inte mätt dem men det är stående hela figurer, de är jättetydliga [från golvet] och det är inte speciellt högt upp heller.
Så varför målades de över till att börja med?
– Många tror att man kalkade över allt som var katolskt när reformationen kom, men så är det oftast inte. Det man gjorde var att slänga ut sidoaltare med helgonbilder och sånt, det kan man ju inte ha i den protestantiska tron. Jag tror att man tyckte att det var mörkt och smutsigt och att man, på 1600- och 1700-talet, ville ha det ljusare och slängde upp stora fönster i stället för det plottriga och murriga som hade varit.
Västra Tommarps kyrka återöppnades med en gudstjänst den fjärde advent, med en gudstjänst som fokuserade på jungfru Maria.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.