Sedan årsskiftet finns inget avtal som reglerar ersättning för anställda i Svenska kyrkan som använder egen bil i tjänsten.
Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) rekommenderar att arbetsgivarna inte skriver några lokala avtal, utan ersätter enligt Skatteverkets schablonbelopp på 25 kronor per mil tills ett nytt avtal är tecknat.
Kyrkans akademikerförbund rekommenderar däremot att ta ensidiga arbetsgivarbeslut om att fortsätta följa det gamla avtalet, där milersättningen är 43 kronor, tills det har tecknats ett nytt.
Låter gamla avtalet fortsätta gälla
Så har man bland annat gjort i Sydöstra Jämtlands pastorat, Härnösands stift.
– Vi gör det för vi har ganska tuffa förutsättningar med vinterkörning, tuffa vägar och dålig täckning. När vi är få präster och det är svårt att överhuvudtaget ta sig till gudstjänster och kyrkliga handlingar, är det viktigt att ha trygga förutsättningar och vettiga bilar, säger avgående kyrkoherde Christin Nygren Sundvisson.
I pastorat finns eldrivna tjänstebilar, men den egna bilen behövs också. På en månad kör Christin Nygren Sundvisson mellan 55 och 100 mil med sin bil i tjänsten.
– Man tar inte höjd för att verkligen se till de olika förutsättningar som finns i vårt land. Det blir väldigt kännbart när det inte finns något avtal för de av oss som har så stora geografiska ytor att täcka.
Mer än bränslet som kostar
Kollegan Leila Göransson, diakon, kör runt 40 mil per månad i den egna bilen, utöver resor med pastoratets bil.

– Jag uppskattar att arbetsgivaren vill ligga kvar på en högre nivå, för det är inte bara bränslepriset som man betalar när man använder sin egen bil. Det är även slitage och man kanske kommer upp i en viss nivå av körningen så att man måste höja sin försäkring. Vi bor på glesbygd och bilen är jätteviktigt här.
43 kronor per mil tycker Leila Göransson har varit en rimlig ersättning.
– Bränslepriset har ju sjunkit, så det finns lite utrymme att använda för slitage, säger hon.
"Känns inte okej med en sänkning"
Även prästen Christina Thernsjö tycker att summan har varit bra i förhållande till dagens bränslepriset. Hon är pensionerad, men tjänstgör i Idre-Särna församling i Västerås stift. Där blir det långa körningar mellan kyrkor, äldreboenden och fjällkapell. På en halvtidstjänst hinner hon köra runt 50 mil i månaden.
Än har hon inte fått någon information från sin arbetsgivare om vad som kommer gälla utan det centrala avtalet.
– En sänkning kommer jag inte tycka är bra, det känns inte okej, säger Christina Thernsjö.
– Det ser så annorlunda ut för oss präster som jobbar i glesbygd. Ofta finns det inga tjänstebilar och det är på dåliga vägar och kan vara oplogat och mycket snö. Så det är klart att vi ska ha ordentligt betalt för att vi använder vår egen bil. Det berör oss jättemycket.