Även Erik-Oscar Oscarsson lyfter marken som en viktig fråga.
– Svenska kyrkan beter sig på samma vis som de privata bolagen. Man har underleverantörer som bara ser till avverkningsplaner och bedriver skogsbruket enligt vinstsystem.
Han tycker att egendomsnämnderna borde konsultera sametinget – inte bara renskötseln – när de tar beslut om skogsförvaltningen.
– Det samiska folket, den samiska andligheten och det samiska näringslivet. De punkterna måste finnas med när man skriver skogsplanerna.
En viktig aspekt är också att det samiska språket och kulturmarkörerna som musiken och jojken blir mer synliga i gudstjänstlivet, säger Erik-Oscar Oscarsson. Fler samiskspråkiga anställda behövs, inte bara präster.
– I startläget, även om inte präster kan samiska, kanske man kan lära dem en grundläggande samisk liturgi för dop, vigslar och begravningar. För språket har blivit så tillbakaträngt så att de flesta samer är berövade det. Vilket gör det än viktigare att använda det.
Julia Rensberg, som under förra mandatperioden varit den samiska ungdomsorganisationen Sáminuorras representant i Samiska rådet i Svenska kyrkan, tycker att det absolut viktigaste för att kunna nå försoning är att förvaltningsmodellerna av prästlönetillgångarna i Sápmi ses över.
– Kyrkan delar ut mark till vindkraftverk och jakt och fiske, sådana arrenden borde tillhöra samebyarna i stället. Varför ska kyrkan tjäna pengar på att hyra ut marker som de en gång tagit?
Hon säger att själva äganderätten inte är det viktiga, utan hur marken sköts.
– Vi vill inte heller äga marken utan förvalta och ta hand om den och det anser vi inte att Svenska kyrkan klarar av att göra.
Julia Rensberg säger vidare att det är viktigt att den kulturella kompetensen och förståelsen för samerna höjs så att framför allt unga samer känner en tillhörighet till Svenska kyrkan.
– Konfirmationslägret är otroligt viktigt att man fortsätter att bedriva utan budgetstopp så att alla samiska ungdomar får chans att konfirmeras tillsammans.
Hur ser dina förhoppningar ut inför framtiden?
– Det måste bli en förändring innan jag vågar hoppas. Det talades om nya förvaltningsmodeller redan vid kyrkomötet 2015, då hade jag hopp. Men nu väntar jag på att kyrkan ska agera innan jag vågar tro på att ursäkten ska göra någon skillnad.