Matilda Hellgren, Oskar Skäremo och Ellinor Strid i Svenska kyrkans ungas arbetsgrupp för kristen tro tycker inte att kyrkan sätter upp många regler kring sex. Foto: Mikael M Johansson
Händerna på täcket och inget sex före äktenskapet. Så lät det i de kyrkliga sammanhangen under 1970- och 80-talen. Har det hänt något sedan dess? Svaret är ja. Och nej.
– Det fanns och finns fortfarande i en del kristna sammanhang en negativ syn på det kroppsliga i förhållande till det andliga. Om lusten är syndig då är det ju svårt att bejaka den, säger Leif Carlsson, religionshistoriker och pastor i Equmeniakyrkan.
Han medverkar i Lustpodden som görs av Hanna Möllås. Hon är barnmorska, sexolog och psykoterapeut. I podden pratar de en hel del om religion och sex. De har även haft kurser i ämnet på högskolan i Jönköping.
– Krocken uppstår när man får höra: det här är det bästa som Gud har skapat, men gör det inte! Det kan ligga nära hat, självstraffande och självdömande, säger Hanna Möllås som i sitt arbete som psykoterapeut möter människor som mår dåligt av den krocken.
Vad som är tillåtet och syndigt
– Man talar ofta om självdisciplinering, att själen ska stå i fokus. Det köttsliga i oss är utsatt för frestelse och vi ska stå emot, säger Charlotta Carlström, lektor i socialt arbete vid Malmö universitet. I arbetet med studien En villkorad gemenskap har hon intervjuat 29 hbtq-personer, som har eller har haft anknytning till kristna frikyrkor.
– Jag har ju mest tittat på frågor kring hbtq, men det har ju också handlat om all sexualitet, vad som är tillåtet, syndigt, hur man ska förhålla sig för att vara en god kristen, säger Charlotta Carlström.
Kunskaper om religion och tro är inte alltid stor hos terapeuter och det var en anledning till att Leif Carlsson och Hanna Möllås startade Lustpodden. ”Vi vinklar en del på hur terapeuter bör tänka”, säger Hanna Möllås. Foto: Privat
– Det är svårt när något som lust ska vara lagom och bemästras. En sexualitet som man inte får väcka och sedan kanske aldrig får att funka. säger Hanna Möllås, som i sin roll som terapeut möter människor som efter vigseln inte har fått sex att funka så bra.
– Hanna, du brukar ju säga att när man säger ja inför prästen väntar man sig att himlens alla orgasmer ska falla ned över en, säger Leif Carlsson.
"Religion och sex är nära besläktade"
– Ja, människor trodde kanske att de försakade något i Guds namn och sen när det inte funkar tänker man kanske att Gud inte finns eller inte bryr sig, säger Hanna Möllås som menar att religion och sex är nära besläktade:
– De är aspekter av att vara människa och av synen på oss själva. Jag brukar kalla det att vi är sexistentiella.
Charlotta Carlström går så långt som att säga att människor som är uppväxta i ett mer värdekonservativt kyrkligt sammanhang inte har fått uppleva den lekfulla lusten och bejakande sexualiteten.
Känner inte igen den bilden av kyrkan
Svenska kyrkans ungas arbetsgrupp för kristen tro och identitet har en podd som heter Tror du? På alla hjärtans dag sände de ett avsnitt av sin podd som handlade om kärlek och som lyssnarna hade fått skicka in frågor till.
Podden görs av Ellinor Strid, som läser till ämneslärare i matematik och religionsvetenskap, Matilda Hellgren, som läser teologi och Oskar Skäremo, som också läser teologi och dessutom jobbar på Svenska kyrkans unga. De känner inte igen bilden av att den kyrka som de är med i sätter upp mycket regler kring sexualitet.
– Gud har gett oss förmåga att njuta och vi måste få tillåta oss att göra det. Sen behöver en ju inte jaga efter ”peak experiences”, säger Matilda Hellgren.
– Stora delar av Svenska kyrkan har samma värderingar och normer som övriga delar av samhället, sexuell läggning är en privatsak och kyrkan lägger sig inte i. Men det hänger ju mycket på församlingarna, på en del ställen är det bättre och på andra sämre, säger Ellinor Strid.
Mer öppet efter den sexuella revolutionen
Hur man pratar om sex påverkas förstås av att vårt samhälle har blivit allt mer öppet efter den sexuella revolutionen, men även mer sexualiserat.
Men det handlar väl också om kyrkans historia. Förr var det samhället som skulle förhålla sig till vad kyrkan ansåg. Nu är det kanske tvärtom?
Jonas Eek, opinionschef på Kyrkans Tidning, präst och teologie doktor i religionspsykologi, håller genom sitt arbete koll på hur det ser ut i Svenska kyrkan i dag. Han anser att kyrkan har gått från att vara en auktoritet till till att bli en röst bland flera.
– Lägger man till detta en sekularisering innebär det ju att kyrkan får svårare att leda en utveckling, säger Jonas Eek.
– Om man sammanfattar kokar det ned till frågan om trons centrum och periferi. När man inte leder en utveckling behöver man välja och prioritera: var är det viktigast för oss att nå igenom? Är det i sängkammarfrågor? Ja, enligt vissa som alltid hamnar i detta. Nej, enligt flera andra som tycker att trons centrum är ett annat. Förr, i ett majoritets- och statskyrkoläge, kunde kyrkan kanske ha åsikter om ”allt”.
Undervisning i skolan, trosfrågor i kyrkan
För Oskar Skäremo är det viktigast att sex och samlevnadsundervisningen finns i skolan och att man i kyrkan borde tala om annat.
– Skolan är bra på undervisning. Kyrkan borde i stället fokusera på trosfrågor. När man har Kristus och tron i centrum så kan man arbeta utifrån det.
Ellinor Strid, Matilda Hellgren och Oskar Skäremo kan inte minnas att det har varit någon speciell undervisning kring sexualitet på kyrkans läger eller konferenser. Sex före äktenskapet är egentligen ingen fråga alls, men de flesta skulle nog ändå svara att det är återhållsamhet som gäller, att sex är bra men något som också kan skada till kropp och själ.
– Att man ska vara säker på sin sak och att när man är redo kommer man att veta det, säger Ellinor Strid.
Har skett en stor förändring
– Så länge vi har ett tydligt fokus som kristna och sätter Gud och vårt egenvärde som Guds älskade skapelse först och främst så är inte den sexuella njutningen ett problem. Gud skapade den och såg den som något gott, enligt skapelseberättelsen. Som med allt i livet är frågan: råder jag över medlet eller medlet över mig? säger Oskar Skäremo.
Forskaren Charlotta Carlström menar att det har skett en stor förändring i synen på sex och hbtq de senaste 10–20 åren.
– Det beror till en del på att det i Svenska kyrkan blev tillåtet att gifta sig samkönat. Frikyrkorna måste förhålla sig till frågan. Men vissa av dem som är värdekonservativa har blivit än mer värdekonservativa i sin hållning. I stort är det bara vissa församlingar inom Equmeniakyrkan som är uttalat hbtq-vänliga av frikyrkorna, säger hon.
Skadligt med tystnadskultur och skam
– Ganska många inom Svenska kyrkans unga är hbtq och är öppna med det – som jag till exempel – och det känns tryggt, säger Matilda Hellgren. Men när hon är i ”vuxenkyrkan” som hon uttrycker det känns det inte lika självklart att säga att hon dejtar en tjej.
– Inte för att folk tycker att det är fel utan bara för att det inte pratas om det.
Charlotta Carlström har i sina intervjuer mött människor där tystnadskultur och skam kring homosexualitet har gjort att de farit väldigt illa, drabbats av psykisk ohälsa och till och med försökt att ta sina liv.
– Jag tror att om man i budskapet skulle gå tillbaka till det heterosexuella äktenskapet som ideal och människor inte kan leva upp till det idealet, då blir det problem, säger Charlotta Carlström.
Fakta: Syndakatalogen
Då:
Du ska inte begå äktenskapsbrott.
Du ska inte ha begärelse till din nästas hustru.
Du ska inte ha något sexuellt umgänge innan äktenskapet.
Undvik situationer som kan leda till frestelse.
Om du är homosexuell, välj celibat.
Nu:
Brist inte i respekt för dig själv eller för andra.
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.