Kyrkans Tidning har tidigare berättat om den nationella kommunikationssatsning som kyrkomötet i november röstade igenom efter ett förslag från kyrkostyrelsen. Som ett första steg har nu kyrkokansliet gått ut med en upphandling för att anlita en kommunikationsbyrå som vill ta sig an uppdraget att göra kyrkan mer synlig, vilket tidningen Resumé var först med att berätta.
Vill nå ut till unga medlemmar
Den byrå som anlitas ska få i uppdrag både att arbeta med Svenska kyrkans och Act Svenska kyrkans varumärke och kommunikation. För Svenska kyrkans del är ett stort fokusområde att lyckas nå ut till en ung målgrupp.
– Det handlar om att berätta om vad kyrkan är och gör. Kännedomen om Svenska kyrkan och församlingarna är mycket lägre bland unga, födda på 90-talet och 00-talet, jämfört med våra äldre medlemmar. Men vi vet också att om man får kännedom så minskar utträdesrisken markant, säger Pia Dahlén, kommunikationschef på Svenska kyrkan, till Kyrkans Tidning.
20 miljoner budgeterat för 2023
Totalt väntas kostanden för firman att landa på mellan sex och åtta miljoner, enligt Pia Dahlén. Lite mindre än hälften tas från Act Svenska kyrkans budget och resterande från potten för den nationella reklamkampanjen.
Hela den nationella kommunikationssatsningen beräknas kosta 20 miljoner år 2023, 15 miljoner 2024 och 10 miljoner 2025. Det ska bland annat gå till att ta fram ett batteri av kommunikationsmaterial om kyrkans arbete som kan användas även av församlingar och stift.
– Det här ska komplettera det stift och församlingar gör, inte ersätta något som redan sker, säger Pia Dalén.
Hur ska ni se till att arbetet också ger en effekt på lokal nivå?
– Det bygger på frivillighet. Vi (kyrkokansliet) måste ta fram saker som är så intressanta och efterfrågade att våra församlingar vill ta del av det.
Materialet ska kunna återanvändas
Pia Dahlen lyfter som ett positivt exempel fram de reklamsatsningar om kyrkans verksamhet under allhelgonadag och jul som gjordes under pandemin.
– Vi fick väldigt fina effekter. Medlemmarna tyckte att de fått positiv information om vad det innebar att vara medlem. Man blev positivt inställd till kyrkan och nyfiken på sin församling.
– Om vi jobbar fint tillsammans på alla nivåer så kan det här bli ett väldigt bra arbete. Vi ska vara väldigt noga med Svenska kyrkan resurser och det material vi tar fram kommer vi kunna använda under många år.
Stort intresse bland byråerna
Pia Dahlén säger att Svenska kyrkan letar efter en strategisk och kreativ kommunikationsbyrå som kan den unga målgruppen och som även har kapacitet att utveckla kommunikationsarbetet kring Act Svenska kyrkans insamling.
– Det är viktigt att vi hittar en aktör som har hjärtat på rätt ställe och som brinner för att jobba med en civilsamhällesaktör som Svenska kyrkan, säger hon.
– Intresset är förvånansvärt stort och jag är glad och positivt överraskad över hur många som uttryckt att man vill jobba med en värderingsstyrd aktör. Det tänker jag lägger grund för att vi kommer hitta en riktigt duktig byrå.
Till Resumé sa du att du blev glatt överraskad över det stora intresset och att du tänkte "hur intressant kan det vara med Svenska kyrkan för byråerna." Varför trodde du inte att byråerna ville jobba med Svenska kyrkan?
– Det var nog snarare en osäkerhet kring hur stort intresset skulle vara och det visade sig ju vara stort.